Forventer dårlige karakterer

gruer seg: Eirik Lande (f.v.) Cathrine Granheim, Gard Braskerud og Ada Mellem mener det er altfor lite med fem timer på to eksamener.

gruer seg: Eirik Lande (f.v.) Cathrine Granheim, Gard Braskerud og Ada Mellem mener det er altfor lite med fem timer på to eksamener. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Både elever og lærere er frustrerte over den nye eksamensformen i norsk. Sidemål og bokmål samme dag kan skape stress.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

I to år har tiendeklassingene trent på prosessorientert skriving som betyr planlegging og kladding på eksamensdagen. Så kom beskjeden fra Utdanningsdirektoratet om å presse inn begge målformene på samme dag.

Cathrine Granheim i 10b på Åsnes ungdomsskole er ikke fornøyd med å få fem timer til å skrive to eksamener.

– Det er altfor seint å få vite sånt to måneder før eksamen. Vi har jo lært å jobbe på en helt annen måte, sier hun.

Utdanningsdirektoratet (Udir) la ut informasjon om den nye eksamensformen på nettsidene i august, men det har ikke nådd like raskt ut til alle.

– Det er umulig å ta ansvar for at alle lærere setter seg inn i informasjonen med én gang. Vi mener vi har gjort en god jobb med å informere om dette stortingsvedtaket, sier avdelingsdirektør i Udir, Siv Lindstrøm.

Hun forteller om mange tilbakemeldinger fra lærere og elever som er bekymra.

– Det er mye oppmerksomhet rundt denne ordningen. Vi vet jo aldri, men det er ikke sikkert at det blir så ille som folk tror, sier hun.

– For dårlig tid

Det skal skrives en lengre tekst i hovedmål og en kortere på sidemål. En er skjønnlitterær mens den andre er faktabasert.

Elevene har hatt prøveeksamen for å teste den nye formen.

– Jeg kom veldig seint i gang fordi jeg er avhengig av å planlegge litt først. Det endte med at jeg satt hele tiden ut, men egentlig trengte jeg mer tid, forteller Ada Mellem.

Gard Braskerud fikk heller ikke noen positiv opplevelse med forsøket.

– Det gikk ganske dårlig og jeg stressa veldig med nynorsken. Jeg vil mye heller ha én dag på hver, sier han.

Kan bli slurv

Også lærerne er fortvila over det nye vedtaket. Hilde Melsnes Toverud er norsklærer i 10. trinn og har brukt mye tid på å forberede elevene på eksamen.

– Alle har lært å jobbe langsomt med planlegging av kildebruk. Nå skal det være kort og godt. Det blir for dårlig tid og de rekker ikke å bruke ordboka, sier hun.

Også karaktersettingen blir et problem ifølge lærerne. Hovedmålet skal veie mer enn sidemål, men det skal settes én felles karakter for eksamen.

– Det er ikke alle som er like gode i både bokmål og nynorsk. Jeg tror det kommer til å bli mange som får 3 og 4, sier Janca Solberg som også underviser i 10. trinn.

Landsomfattende protest

I begynnelsen av mars satte FAU ved Kruseløkka ungdomsskole i Sarpsborg i gang en landsomfattende aksjon for å omgjøre vedtaket. De har sendt ut en underskriftskampanje til alle ungdomsskoler.

– Vi har fått inn noen brev og underskrifter. Vi må holde oss til det vedtaket som er gjort i Stortinget, men vil følge ordningen nøye og evaluere den etter hvert som vi vinner erfaringer, sier Lindstrøm i Udir.

Seksjonsleder i norsk ved Åsnes ungdomsskole, Anita Syversen, er enig med foresatte og kolleger.

– Det er for tidlig å si at vi er hundre prosent misfornøyd, men jeg ser ingen fordeler med den nye ordningen bortsett fra økonomi, sier hun.

Artikkeltags