En skyfri himmel i hodet

AVSPENNING: 12-åringene lærer at det er greit å legge vekk mobil og nettbrett for å ta en timeout i hverdagen. Fra venstre: Sabrina Fernandes (rød genser), Karoline Granli, Håvard Broch, Martin Sundkøien, Adrian Andreassen, Jens Lindberg, Kasper Haugen, Annikken Thommesen, Dorte Braanaas, Yanet Neskvern, Lotta Neskvern, Michael Hærland og Elias Vestli.

AVSPENNING: 12-åringene lærer at det er greit å legge vekk mobil og nettbrett for å ta en timeout i hverdagen. Fra venstre: Sabrina Fernandes (rød genser), Karoline Granli, Håvard Broch, Martin Sundkøien, Adrian Andreassen, Jens Lindberg, Kasper Haugen, Annikken Thommesen, Dorte Braanaas, Yanet Neskvern, Lotta Neskvern, Michael Hærland og Elias Vestli. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Hjemmeleksa er enkel, men likevel utfordrende. Hver dag i to uker skal elevene skru av skjermen og ta pause.

DEL

– Hvem har Instagram i denne klassen?

Fire hender skyter i været.

– Hvor mange har Snapchat?

11 hender kommer raskt opp.

– Facebook, da?

To hender. Det er jo egentlig 13-årsgrense, blir journalisten minnet om.

Det er mandag formiddag og elevene i sjuende trinn ved Slåstad skole i Sør-Odal har nettopp hatt to timer litt utenom det vanlige.

Helsesøster Berit Tørre og prosjektleder Heidi Tveter har snakket om hvordan elevene skal ta vare på seg selv og lytte til egne behov i en hverdag med stadig mer press fra flere kanter.

Mange «likes»

Om bare noen få måneder forlater de 13 elevene den trygge Slåstad-skolen og en ny hverdag som yngst på ungdomsskolen venter.

Mer skolearbeid, større krav hjemme, nye venner. Nye kontakter på sosiale medier.

Selv om barna som vokser opp i dag har et naturlig forhold til det digitale, betyr ikke det at de ikke blir oppjaget av multitaskingen.

Døgnet har tross alt ikke mer enn 24 timer for denne generasjonen heller.

Skoledagen på barneskolen er fri for mobilbruk.

Telefonen legges i sekken om morgenen og få sjekker den i friminuttene. Det er etter skoletid at ting hoper seg opp:

– Det er litt stressende når mange liker bildene du legger ut, og de skriver en kommentar. Folk vil jo gjerne ha svar på kommentaren, forteller Annikken Thommesen (12).

– Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal svare heller, legger en klassekamerat til, før praten dreier inn mot den såkalte tidsklemma.

Høyt tempo hjemme

– Hva annet gjør dere stressa?

– Når pappa har det travelt og vi kommer for sent, forteller en av guttene.

– Når mamma og pappa ber meg om å lage mat og vaske samtidig som jeg gjør lekser. Og når vi kommer for sent, sier en av jentene.

– Når det blir for stressende hjemme, går jeg på badet en tur, sier Sabrina Fernandes (12) med et smil.

Må prioritere

Dette er andre året på rad Heidi Tveter underviser Slåstads sjuendeklassinger i avspenning og enkel meditasjon.

– Hvordan føles det når dere blir stressa? spør hun klassen.

– Jeg blir urolig og litt sint. Det skjer hvis jeg må gjøre mange ting på én gang, forteller Yanet Veflen Neskvern.

– Når den følelsen kommer, er det viktig med en pause. Det trenger ikke ta lang tid, kanskje bare tre-fire minutter.

Skru av skjermen, gå vekk fra det dere driver med og flytt oppmerksomheten inn i dere selv.

Dere kan legge dere på sofaen eller kanskje gå ut en tur, sier Tveter og ber elevene sette seg i ring.

– Nå skal dere få et verktøy for hvordan dere kan koble ut. Lukk øynene. Pust dypt, helt ned i føttene. Se for deg at alle tankene dine er samlet i en stor, mørk sky. Blås den vekk og lag en skyfri himmel i hodet, sier Tveter med rolig stemme.

Det tar noen minutter før alle elevene slår seg til ro, men litt etter litt blir svak fnising erstattet med lange gjesp. Det er tydelig at elevene slapper av.

– Det er viktig å kjenne på seg selv når det blir for mye.

Vi får ikke gjort alt, for det klarer ikke kroppen. Dere må lære å prioritere.

Det er bedre å gjøre mindre og være glad og fornøyd enn å gjøre alt og bli stressa, sier Tveter til lydhøre 12-åringer, som nå har i lekse å ta en pause hver dag de neste to ukene.

– Dette kan dere lære bort hjemme også. Det er lov å oppdra de voksne litt.

Avspenning for sjuendeklassinger ble prøvd ut på Slåstad skole for første gang i fjor. Alle elevene svarte på en anonym undersøkelse etter at de hadde testet teknikkene hjemme i to uker, og de aller fleste hadde fulgt hjemmeleksa til punkt og prikke.

«Fantastisk»

«Det er veldig deilig! Man får på en måte en pause fra hverdagen», skrev en av elevene, som fortalte at han/hun faktisk hadde tatt pauser enda oftere enn en gang om dagen, slik hjemmeleksa var.

En annen elev kunne fortelle at han/hun følte seg bedre etter å ha stoppet opp og stengt verden ute.

Andre sjuendeklassinger beskrev følelsen under avspenningen som «helt fantastisk» og «rolig og avslappet», og at de satte pris på å koble ut i noen minutter. Noen følte seg trøtte.

Mange av elevene, som nå går første år på ungdomsskolen, fortalte at de ville fortsette å bruke pauser som verktøy etter at prosjektet var over.

Forberedt

– Jeg mener sjuendeklasse er den perfekte alderen for å lære avspenningsteknikker.

De skal snart over på ungdomsskolen der karakterpress og et mye større miljø venter.

Bruken av sosiale medier kommer sannsynligvis til å øke, og det er mye å tenke på for de unge, sier prosjektleder Heidi Tveter.

– Mange vet rett og slett ikke at de kan ta pauser i hverdagen, og jeg opplevde at mange ble glade over å finne ut at det faktisk er lov.

Flere av 12-åringene fortalte at de kom til å fortsette med å ta en timeout når de kjenner at de blir stresset og irriterte, sier Tveter, som er svært fornøyd med responsen fra forrige runde med pilotprosjektet, som ligger under Mat på skolen.

DELTA I DEBATTEN: Har du stressrelaterte problemer på grunn av den digitale hverdagen vi lever i?

Artikkeltags