Enklere å klage på bussen

(Foto: Jo E. Brenden)

(Foto: Jo E. Brenden)

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Nå er det klart at det kommer en egen klagenemnd for busspassasjerer.

DEL

– Den vil bli lagt til Transportklagenemnda som allerede eksisterer i dag. Fra før kan nemnda ta saker som gjelder tog og fly, men vi har jobbet med å få til en nemnd for busspassasjerer siden 2005, og vi er glade for at det nå vil bli en egen nemnd for bussreiser, sier regiondirektør Undis Scheslien ved Forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike via en pressemelding.

Det er ennå ikke klart når nemnda kan behandle bussrettigheter, men formalitetene er på plass.

I mellomtiden kan Forbrukerrådet mekle mellom deg og busseselskapet.

Stadig bedre bussrettigheter

Rettighetene for bussreisende har blitt stadig bedre det siste tiåret.

De fleste kan nå nyte gode reisevilkår som er innført de fleste steder i landet.

– Reisegarantien kan gi deg rett til utlegg til blant annet drosje, hvis busselskapet ikke lykkes i å sette opp alternativ transport. Du kan også få dekket større regninger som overnatting, men da må busselskapet bære skylden alene, sier Undis Scheslien.

Tips når bussen ikke kommer

■ Sjekk vilkårene til busselskapet på nettet.

■ Spar på kvitteringer for utlegg.

■ Klag til busselskapet.

■ Forbrukerrådet kan mekle.

Artikkeltags