Nå får du luksusbilen for 100.000 kroner

Audi A8 har vært på markedet i noen år nå. Det gjør noe med prisene på luksusbilen.

Audi A8 har vært på markedet i noen år nå. Det gjør noe med prisene på luksusbilen.

Av

Gikk rett i strupen på BMW og Mercedes og bet seg fast.

DEL

(Broom:) Noen biler er drømmebiler fra første stund. De koster også gjerne såpass mye at bare et mindretall har mulighet til å kjøpe dem. Resten må nøye seg med drømmen.

Men så skjer det heldigvis noe med bilene etter hvert som årene går. Plutselig er prisene på et nivå som gjør at veldig mange har mulighet til å realisere den gamle drømmen.

Da blir spørsmålet: Bør du gjøre det eller ikke? Nå tar vi i Broom for oss et lite knippe gamle drømmebiler som har fått noen år på baken – og gir deg våre tips og råd. Denne gangen har vi kommet til Audi A8 i andre generasjon, som ble produsert mellom 2002 og 2009.

Derfor var dette drømmebil:

Audis storbil satt som et skudd helt fra første sekund. Luksusbilen var et kjærkomment supplement i denne klassen og ble fort veldig populær da første generasjon ble sluppet i 1999.

Med andre generasjon på plass fra modellår 2003, tok de nye skritt i riktig og eksklusiv retning. Samtidig var Audi flinke til å posisjonere seg mot de to tyske erkekonkurrentene. BMW 7-serie hadde i manges øyne rotet seg bort i eksperimentelt design og superavansert elektronikk, mens Mercedes S-klasse var litt motsatt og ble sett på som i overkant traust og safe. Audi A8 la seg elegant mellom og var en periode det hotteste valget i denne klassen. Siden har den vært der ...

Et sobert interiør var en av flere ting som gjorde at mange likte Audi A8

Lettbeinte og ganske sporty kjøreegenskaper er kombinert med skyhøy grad av komfort og gjennomført eksklusivt materialvalg i interiøret. I kjent stil hadde Audi MYE å velge mellom på motorsiden.

Vi snakker om både V6, V8, V10 og W12, med effekt på mellom 210 og 450 hestekrefter og så klart både bensin og diesel i sortimentet. Alt mellom 2,8- og 6-liters volum.

Audi A8 var en skikkelig drømmebil, både for familier som ville ha en komfortabel milesluker av rang eller for folk som ville vise at de hadde penger, posisjon og makt.

Klassiske, rene og elegante linjer preger aluminiumskarosseriet til Audis største sedan.

Klassiske, rene og elegante linjer preger aluminiumskarosseriet til Audis største sedan.

Dette må du betale nå:

Du får de billigste bilene til under 100.000 kroner nå. Selvfølgelig de eldste årsmodellene, som har gått langt og som ikke er 100 prosent strøkne. Du må kanskje også regne med litt småfiks før alt er i orden på en bil i denne prisklassen. Ofte følger det med en liten mangellapp fra siste EU-kontroll.

Om du legger mellom 150.0000 og 200.000 i en A8, begynner det å hjelpe. Da får du en litt nyere bil med den store single frame-grillen, som har gått under 200.000 kilometer. Disse er gjerne også godt utstyrt og har ikke minste motoralternativ.

De største optimistene håper forstatt på å få oppunder 400.000 kroner for disse bilene. Da burde vi snakke om top of the line, men slik er det ikke alltid.

Artikkeltags