Fagpressen signerer avtale med Amedia

HISTORISK AVTALE: Konsernsjef Are Stokstad (t.v.) i Amedia og administrerende direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen.

HISTORISK AVTALE: Konsernsjef Are Stokstad (t.v.) i Amedia og administrerende direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen.

Av

Fagpressen har inngått avtale med Amedia om bruk av innloggings- og identitetsløsningen aID.

DEL

(Romerikes Blad) Avtalen betyr at de 214 medlemsbedriftene i foreningen Fagpressen vil kunne tilby opplyser Amedia i en pressemelding onsdag.

– Dette er en historisk avtale for Fagpressen og våre medlemmer. En samlet fagpresse får nå anledning til å bruke det vi anser som den beste og mest fremtidsrettede innloggingsløsningen i det norske mediemarkedet. Dermed kan de ta et stort og viktig skritt fra en papirbasert bladrelasjon til den digitale mediehverdagen, sier Fagpressens administrerende direktør Per Brikt Olsen.

3,5 millioner medlemmer

Fagpressens medlemmer er organisasjoner og sammenslutninger som totalt sett har 3,5 millioner medlemmer.

Fagbladene til foreningens 214 medlemmer blir i dag trykket i et tilsvarende opplag.

Digitale abonnement er et fremtidig satsingsområde for fagpressen, som nå venter på at regjeringen skal vedta fritak for merverdiavgift også for digitalt abonnement på fagblader. 

Olsen signerte onsdag en rammeavtale med konsernsjef Are Stokstad i Amedia-konsernet, som har utviklet aID-løsningen.

Én million har aID-identitet

Over en million nordmenn har allerede en egen aID-identitet som de benytter for å logge seg inn på sine nettsteder.

Det gjelder abonnentene til Amedias 64 mediehus, deriblant Romerikes Blad, samt en rekke andre nettsteder. Dagbladet og Aller-konsernet vil ta identitetsløsningen i bruk i løpet av høsten. 

– Vi er svært glade for at Fagpressen har valgt vår løsning. Vi ønsker å åpne for at flest mulig kan bruke vår tjeneste, som er en enkel, effektiv og brukervennlig identitetsløsning for tilgang til digitalt innhold. Vår aID-løsning er en sterk medvirkende årsak til suksessen våre lokalaviser har hatt med digitalt abonnement, sier Stokstad. 

Avtalen mellom Amedia og Fagpressen er en rammeavtale.

Det betyr at det er en avtale hvert enkelt medlemsblad kan slutte seg til når de ønsker eller har behov for en digital identitetsløsning for sine abonnenter.

– Fagpressen har behov for å flytte papirets forretningsmodell over til digital distribusjon. Med denne avtalen er det nå tilrettelagt for at alle våre medlemsbladet kan øke sin digitale satsing. Dette er svært viktig å ha på plass i forkant av et mulig digitalt merverdiavgiftsfritak for fagbladene, sier Per Brikt Olsen, som poengterer at avtalen utover å tilby en identitets- og påloggingsløsning, også legger til rette for et mulig sterkere samarbeid i fremtiden.

Artikkeltags