Boblerekord dagen før nasjonaldagen

Det er mange som kommer til å skåle med bobler i glassene i dag. Her er champagne avbildet.

Det er mange som kommer til å skåle med bobler i glassene i dag. Her er champagne avbildet. Foto:

Av

Bobler i glasset blir for flere og flere synonymt med 17. mai-feiringen, men det er store regionale forskjeller. Musserende vin er mest populært i storbyene.

DEL

16. mai solgte Vinmonopolet 15 prosent mer musserende vin sammenlignet med samme dato i fjor. Totalt ble det solgt over 182.000 liter boblevin, noe som er over 24.000 liter mer enn i fjor.

Vinmonopolets totale salg - vin, øl og sprit inkludert - stoppet torsdag til slutt på snaut 870.000 liter. Ifølge selskapet er det i størrelse bortimot en dobbel fredag og nesten 50.000 liter mer enn 16. mai i fjor, en generelt økning på 6 prosent.

En mulig årsak til folk handler litt ekstra i år, kan være at årets 17. mai faller på en fredag og at mange ikke skal på jobb dagen etter.

Ås slår Bærum

I Oslo, Bergen og Trondheim var musserende vin svært populært 16. mai. Bankkvartalet i Trondheim var den butikken andelen musserende vin var størst av det totale salget, hele 40 prosent.

Det er likevel i hovedstaden musserende vin er mest populært. Blant de 25 butikkene andelen boblevin er høyest, ligger 19 i Oslo.

I Bergen hadde butikken i Valgendorfsgate en andel musserende vin på 36 prosent av det totale salget. I Ås i Akershus var andelen 28 prosent. Ås slår dermed polbutikken på Fornebu i Bærum, hvor andelen musserende vin var 27 prosent.

Videre på lista følger butikken på Straensentret i Stavanger og Tromsø sentrum med en andel på 26 prosent av det totale salget hver. Samme prosentandel var det også i Lillehammer, mens i Kristiansand på Lillemarkens kjøpesenter var andelen musserende vin 25 prosent.

Lite bobler

De regionale forskjellene er imidlertid store, og mye kan tyde på at musserende vin på nasjonaldagen er et urbant fenomen.

Aller minst musserende vin ble det solgt i øykommunen Herøy i Nordland, hvor andelen var 5 prosent av det totale salget. Heller ikke i Drangedal i Telemark, Myre i Nordland og Kjøllefjord i Finnmark ble det ikke solgt like mye bobler. På de tre sistnevnte stedene var andelen musserende vin 6 prosent av det totale salget.

Andelsgjennomsnittet i hele Norge var på 21 prosent.

«Happy hour»

Aller mest hektisk var det i polbutikkene mellom klokken 15 og 16 torsdag, hvor det gikk drøyt 140.000 liter gjennom kassene.

Torsdagens «happy hour» var like mye som en god tirsdag, ifølge Vinmonopolet, som sier det trolig kommer til å være årets mest hektiske time fram til juleinnspurten.

Fakta om Vinmonopolets salgstall 16. mai

  • Det ble solgt 4 prosent mer svakvin 16. mai i år sammenlignet med i fjor. Økningen var større i kategorien brennevin, hvor økningen var 13 prosent.
  • Det ble solgt over 9.000 mer liter rødvin 16. mai i år enn i fjor. Det er en økning på 4 prosent. 30 prosent av alle polsalg i Norge var rødvin og er den kategorien det ble solgt mest av (nesten 263.000 liter).
  • Det ble solgt nesten 10.000 mindre hvitvin i år sammenlignet med i fjor, noe som er en nedgang på 5 prosent. Andelen var likevel 23 prosent, og er den kategorien det ble solgt nest mest av (nesten 202.000 liter).
  • 21 prosent av det totale salgstallet i Norge 16. mai var musserende vin. Det ble solgt rundt 182.000 liter musserende vin torsdag, noe som er 24.000 liter mer enn i fjor og en økning på 15 prosent.
  • Salget av vodka økte 14 prosent denne dagen, mens salget av brennevin økte med 24 prosent fra i fjor.
  • Salget av øl økte med 25 prosent fra i fjor, og økningen av alkoholfritt økte med 12 prosent.
  • Totalsalget til Vinmonopolet endte 6 prosent opp fra i fjor.

Artikkeltags