(HAUGESUND AVIS): Denne gangen er de på utkikk etter TikToks nye virale trend: – Juicy Couture armbånd.

Butikken finnes ikke i Glåmdalsdistriktet - men i Charlottenberg har kjeden butikk.

– Det tok helt av. Folk har sett dette på TikTok, og kommer hit og spør. Når vi fikk dem inn for et par dager siden tok det bare et par timer før de begynte å fyke ut av butikken. Det tok knapt et par dager før vi var tomme, forteller en overrasket daglig leder ved Extra-leker, Ann Helen Kristiansen.

Armbåndene det er snakk om er en pakke med perler og bånd, slik at man selv kan lage åtte armbånd. Pakken er markert med det amerikanske luksusmerket «Juicy Couture».

Best kjent er Juicy Couture for sine ikoniske joggedresser i velur-stoff.

Tom Samuelsen, innkjøper og eier av Extra-leker forteller at armbåndene er leker, laget på lisens fra Juicy Couture.

– Vanskelig å si når de er å finne i butikk igjen

Etter at armbåndene fløy ut av butikken på Raglamyr, og i butikkene landet over, forteller Kristiansen at kunder tar kontakt for å etterlyse armbåndene daglig.

– Nå får vi spørsmål på Facebook og hyppige telefoner fra folk som ønsker å kjøpe. Dessverre er vi utsolgt, og jeg vet ikke om vi får inn mer heller, legger hun til.

Kristiansen forteller at hun er nokså overrasket over at armbåndene har solgt ut så raskt.

– Vi tok inn rundt 60 stykker, og vi visste ikke helt hva det var. Vi tok inn litt, fordi vi skulle teste om de ble solgt, men så tok det jo helt av.

Hun forteller at hun har gitt beskjed til øverste hold, som skal prøve å få tak i flere armbånd.

– Men det tar tid å få de tilsendt til butikken, så det er vanskelig å si når de er å finne i butikk igjen.


En ny kundegruppe

Leketøyskjeden tiltrekker som regel yngre kunder og appellerer gjerne til barn og småbarnsfamilier.

Nå er det imidlertid en annen aldersgruppe som har dominert blant kundene.

– Det har vært vanvittig mye ungdommer innom. Vi har også hatt barn som har spurt etter armbåndene, men vi merker at det er gutter og jenter i ungdomsalderen, som ellers er sjelden innom, som har kjøpt flest armbånd, forteller Kristiansen.

– Aldri skjedd før

19 år gamle Emilis Girzadas er læring hos Ekstra-leker på Raglamyr. Han ble også tatt på senga av hvor fort armbåndene føyk ut av butikken.

– Jeg kom på jobb dagen vi fikk dem inn. Da kom folk å spurte etter dem, og jeg solgte et par. Neste dag var alle utsolgt når jeg kom på jobb.

– Jeg skjønte ingenting og tenkte bare «hvorfor gikk det så kjapt?«. Det har aldri skjedd før, sier lærlingen.

Han er åpenbart overrasket over populariteten på Juicy-armbåndene.

– Av det jeg har sett er det ingenting som har tatt av på samme måte. Vi selger mye Pokémon og sånn, men det kan ikke måle seg med dette, smiler Girzadas.


TikTok-effekten

Som nevnt, er det ikke første gang vi ser uventede trender som bunner i virale TikToks. Haugesunds Avis har ved flere anledninger omtalt trendene som plutselig setter fyr på enkelte produkter, som har ført med seg at ungdommen toger inn i butikker de gjerne ikke har vært overrepresentert i tidligere.

Trend tar av: – Etterspørselen er stor. Vi selger unna alt vi får tak i

Nå skal «alle» ha dette: – Jeg har aldri vært med på noe lignende

Plutselig eksploderte etterspørselen: – Det er helt tomt

Plutselig toget 16-åringene inn på Sparkjøp: – Det var akkurat som om det tok fyr

Kamilla Knutsen Steinnes er stipendiat i adferdsanalyse ved forbruksforskningsinstituttet, Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Hun forteller at grunnen til at disse trendene tar såpass av, kan skyldes TikToks velutformede algoritmer, samt et behov for en følelse av fellesskap.

– Det blir en form for jungel-telegrafi. Når forbrukere selv tester produkter og gir sin ærlige omtale, fungerer det bedre på oss enn tradisjonell markedsføring. Produktene blir mer lagt merke til, og fordi det ikke er direkte reklame senker vi garden og blir mer lettpåvirkelige, forklarer Steinnes.


– De unge er mer mottakelige for påvirkning fra reklame

Videre forklarer Steinnes at grunnen til at TikTok har en så stor påvirkningskraft kan bunne i at appen henvender seg til unge brukere.

– Jo yngre du er, jo mer utsatt og sårbar er du for reklame. Det virker litt som om Instagram har blitt nye Facebook, og at den eldre generasjonen holder seg på Instagram, mens ungdommen går over til TikTok.

Vi har sett at produktene som tar av i TikTok er av en relativt lav pris, og at butikkene fort selges tomme for varen. Steinnes forteller at fordi prisene på produktene er relativt lave, gjør det at enda flere kaster seg på trendene.

– Det handler om det å være med på en trend, være med på fellesskapet og det å føle tilhørighet. I tillegg skapes det også en følelse av at man har tidspress på seg. Fordi man vet at slike varer plutselig tar av, så vet man at man må være raskt ute for å sikre seg gjenstanden.


– Bruker trender for å bli en del av algoritmen

Camilla Grindheim Larsen har skrevet en masteroppgave om sosiale medier og trender. Hun forteller at også kreatører på TikTok vet å utnytte algoritmene til sin fordel. Det er nemlig mange som ønsker å nå ut med videoene sine, og kaster seg på trendene for å spille på algoritmene.


– Vi vet at video er det som har best effekt når det kommer til reklame, og når ting blir markedsført på TikTok vil det gi stor effekt fordi appen baserer seg på små videoklipp. I tillegg er det algoritmen som gjør at når en ting, det kan være en spesifikk sang, dans, gjenstand eller sminkemetode, først tar av, spres det veldig, forteller hun.


– De som vil bli store på TikTok bruker trender for å bli en del av algoritmen, fordi videoene da når ut til flest mulig folk, legger Grindheim Larsen til.