(Nettavisen:) – Det er et hull i markedet for dem som liker internasjonal mat, vi har et annerledes utvalg enn det du finner i tradisjonelle, norske dagligvarebutikker, sier Mathias Aguirre Havgar, daglig leder i Fudi, til Nettavisen.

Ambisjonene til Fudi er å utfordre de tradisjonelle dagligvarebutikkene på eksotisk mat. Her skal forbrukerne finne et svært godt utvalg innen varer til middagsretter fra de ti mest populære rettene fra andre verdenshjørner.

– Vi fører ikke samme varer som Rema 1000. Fudi fokuserer på importvarer med mat fra ulike kjøkken, med fokus på Asia, Midtøsten, Mexico og Italia.

– Ekspert: – Behov for en ny aktør

I Fudis butikker skal kundene glede seg over et stort utvalg av eksotisk frukt, grønnsaker, hermetikk og tørrvarer.

– Vi kommer til å føre en del frukt og grønt som du ikke finner hos lavpriskjedene, og utvalget vil være stort. Går på du Meny, finner du for eksempel bare en liten hylle med varer fra Asia. Her vil det bugne, samt at for eksempel kvaliteten på kokosmelk vil være langt bedre enn det du får i vanlige butikker, sier han.

Tor Wallin Andreassen, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole, mener Fudi vil treffe godt i det norske dagligvaremarkedet.

– Jeg ønsker dem velkommen og synes dette er et spennende prosjekt. Norsk dagligvarebransje er nokså flat, og det å få inn en annerledes aktør er morsomt, sier Wallin Andreassen til Nettavisen.

Han mener konseptet gjenspeiler at nordmenn stadig reiser mer, og fører en mer internasjonal livsstil.

Økonomiprofessoren fremhever at norske forbrukere lenge har vært opptatt av større mangfold og utvalg i matbutikken. Han stiller seg derfor bak påstanden om at Fudi kan dekke et «hull» i markedet.

– Det er behov for en aktør som tilbyr et annet matsortiment og også er annerledes prismessig. Forbrukerne oppfatter norsk dagligvare som lite innovativ, sier han, og påpeker at dette har vært etterlyst hos norske dagligvarekunder lenge.

– Det heier vi på

Reitan Retail, som står bak lavpriskjeden Rema 1000 og lavpriskjeden på nett Oda, har tidligere uttalt at de ønsker større konkurranse i norsk dagligvarebransje. I forbindelse med et forslag til forskrift om prisdiskriminering i bransjen uttalte de til Nettavisen at de ønsket Lidl velkommen tilbake til Norge.

– Vi er positive til flere aktører i markedet - det heier vi på. Norske forbrukere skriker etter mangfold i dagligvare, og vi synes det er flott at flere aktører kommer til, som kan bidra til et bredere tilbud, sier daglig leder i Oda Norge, Kristin Woldsdal, til Nettavisen.

Utfordrer lavpriskjedene

– Hvor vil dere ligge prismessig?

– Vi har et sterkt fokus på pris, og kommer til å være billigere enn dagens lavpriskjeder på en del produkter, sier Havgar men påpeker samtidig at Fudi ikke er et rendyrket lavpriskonsept.

– Hvilken kundegruppe sikter dere mot?

– Vi retter oss mot prisbevisste kunder, matinteresserte og andre som er veldig glad i utenlandsk mat.

Fudi vil ikke knytte seg til eksisterende grossister som Asko eller Reitan, eller samarbeid med andre store dagligvareaktører. Konseptet baserer seg på direkteimport og samarbeid med allerede kjente importører.

Den nye dagligvareaktøren åpner sin første butikk i Asker 1. april neste år. Planer er å åpne 15 butikker i løpet av fem år.

Fudi startes opp av Artapluss, som er et selskap som starter selskaper. Artapluss står blant annet bak oppstarten av Mano Pizza og Food Family.