Flere butikkjeder sliter med lagerplassen etter å ha kjøpt inn store mengder varer. Løsningen er å redusere prisene for å få frigjort plass.
– Det har vært to veldig gode år i interiør- og byggebransjen, vi har vært optimistiske og kjøpt mye varer, sier daglig leder Frode Eng i Lampemagasinet til Dagens Næringsliv.
Kunden vinner
Etterspørselen fra kundene har derimot falt på grunn av renter, prisstigning og krigen i Ukraina. Løsningen er å tømme lagrene ved å rabattere hele butikken til 50 prosent.
– Det er kunden som vinner på dette fordi det blir rabatter, sier bransjedirektør Bror William Stende i Virke faghandel.
Allerede i første kvartal rapporterte flere bedrifter innen detaljhandelen, som Komplett og XXL, om lavere etterspørsel. Sportskjeden XXL har varslet et kraftig fall i inntektene i andre kvartal.
Bruker penger annerledes
Fjellsport-sjef Eric Sandtrø omtaler fulle lagre som «en varslet problemstilling».
– Men man blir jo alltid overrasket når det skjer. Vi har hatt to utrolig bra år med nordmenn som vil på fjellet, så nå er det ikke rart at folk har lyst til å reise og bruke pengene på andre ting i stedet, sier til DN.
Senioranalytiker Eirik Melle i Danske Bank understreket at mindre etterspørsel ikke kun handler om frykt for dårlige tider, men om en omdreining i pengebruken.
– Folk bruker pengene sine på ferie og drar ut og spiser. Servicesektoren har fått et kraftig løft, sier Melle.
(©NTB)