Gå til sidens hovedinnhold

Noen gruer seg til gjenåpningen

Midt oppi all korona-tristessen har det vært et lyspunkt å se hvordan store deler av lokal handelsnæring har blomstret opp under pandemien.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Når vi ikke får kjøpt bacon, godteri, snus og brus i Charlottenberg, legger vi pengene igjen i lokale dagligvarebutikker i stedet. Ny sykkel eller fotballsko til poden? Ikke aktuelt å sjekke utvalget over grensa, så da handler vi kortreist i en lokal forretning. Det gir etterlengtet klingende mynt i kassa til lokale næringsdrivende.

Og for ikke å snakke om polvarer. Den samlede alkoholomsetningen her i landet økte med nesten 20 prosent i fjor – og den største økningen finner vi her i grensetraktene. Vinmonopolet i Kongsvinger er blant dem med størst omsetningsvekst etter at pandemien isolerte oss.

Det gir ikke bare bedre driftsresultater til glede for eierne, men også flere arbeidsplasser. Flere varer skal tas imot og stables, flere kunder skal betjenes.

En av dem koronapandemien hjalp ut av ledighetskøen, er Bjørn Ingar Fagerås. Etter at Coca-Cola nedbemannet på Lørenskog har Fagerås gått arbeidsledig. Flere år uten jobb er det blitt. Men da grensehandlingen bråstoppet, fikk kjøpmann Raymond Pakarinen ved Rema 1000 Kurudsand bruk for den driftige karen. Hverdagen ble lettere økonomisk. Men nå frykter Fagerås at det snart er slutt, kunne han meddele NRK tidligere denne uka. Også Glåmdalen omtalte saken.

«Skal jeg beholde jobben, så er det avhengig av at folk fortsetter å handle i Norge, selv etter at grensen er blitt åpnet igjen», erkjenner Fagerås.

Han er en av rundt 10 midlertidig ansatte som Pakarinen hyrer inn for å ta unna det økte trøkket. Stengte grenser har virkelig dokumentert hvilken effekt harryhandling har på lokalt næringsliv. Dagligvareomsetningen i grensenære strøk økte med 20 prosent i 2020, mens økningen i resten av landet var på 14 prosent, ifølge Jon Kristiansen, regiondirektør i NHO Innlandet. Koronapandemien kan ha skapt så mye som 3–4000 nye arbeidsplasser i dagligvarebransjen, de fleste midlertidige.

Så mens de fleste av oss gleder oss til en koronafri hverdag der vi igjen kan klemme gamle kjente, stå i trengsel på konserter og dytte munnbindene innerst i skapet, er det noen som gruer seg litt til den kommende normaliteten. De kan miste jobben.

Verdt å ha i bakhodet når grensene etter alt å dømme snart åpner for alle igjen.

Kommentarer til denne saken