Prisdryss til motefrisører med glåmdøler i toppen

NY PRIS: Adam og Eva Akademiet, her ved Cato Karpow, Øistein Bjørndalen og Charlotte Kolltuft, har fått enda en internasjonal pris for sin innsats i frisørbransjen.

NY PRIS: Adam og Eva Akademiet, her ved Cato Karpow, Øistein Bjørndalen og Charlotte Kolltuft, har fått enda en internasjonal pris for sin innsats i frisørbransjen.

Artikkelen er over 2 år gammel

SØR-ODAL: Adam og Eva Akademiet er verdens beste for andre gang. I front er Cato Karpow fra Skarnes og Vivi E. Andersen fra Kongsvinger.

DEL

Intercoiffure Mondial, med hovedkvarter i motehovedstaden Paris, er en verdensomspennende organisasjon for høykvalitets motefrisører.

De har kåret Adam og Eva Akademiet til verdens beste markedsfører i 2015.

– At vi vinner denne prisen internasjonalt for andre gang, er utrolig stort for oss. Adam og Eva Akademiet har klart å holde seg på toppen i noen og førti år, og vi slapper ikke av etter å ha vunnet en pris. Vi arbeider videre, sier konsernansvarlig Cato Karpow, som sammen med ektemannen Thomas bor på Skarnes.

Vivi Engh-Andersen, grafisk designer hos Adam og Eva Akademiet, har vært designer i konsernet i nesten tre år, og mye av æren for pisen deles også med den kreative Kongsvinger-damen.

– Vi har arbeidet med utdanning og design siden firmaet ble etablert på 70-tallet. Jeg kjøpte meg inn i 90, sier Cato Karpow, som forteller at ektemannen Thomas tegner alle butikkene til kjeden.

– Dermed blir det mange med suksess fra distriktet. Vi tenker nytt og går våre egne veier, og har en systematisk opplæring. Allerede fra man starter som elev ved skolen til man blir ekspertfrisør, sier Karpow, og forteller at skolen har cirka 100 elever hvert år.

I tillegg kurser og videreutvikler de 4000 frisører i året.

– Da vi vant denne prisen igjen nå, gikk vi nesten i bakken. Vi ble litt sjokka, grein litt, drakk litt vin og ringte rundt til kjente. Messingplaketten skal henges opp på skolen vår i Oslo, der vi har 1000 kvadratmeter, sier Karpow.

Adam og Eva Akademiet ble oppfordret av L'Oreal Norge til å sende inn dokumentasjon på arbeidet de utfører, og så ble de nominert.

– Vi våknet opp på Skarnes, tok toget til Oslo – og fikk en verdenspris, sier Karpow, og viser til at akademiet også gjør sitt samfunnsoppdrag ved å ta inn lærlinger. De utdanner 85 lærlinger hvert år.

– Adam og Eva Akademiet ble nominert fordi de driver Norges beste frisørakademi. De har en enorm evne til å se framover, og dette har plassert dem i en internasjonal klasse, sier Tor Øyestad, seniorrådgiver i L'Oreal Norge.

Artikkeltags