Giganttap for Plantasjen

Den norske plante- og hagebutikkkjeden Plantasjen  Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Den norske plante- og hagebutikkkjeden Plantasjen Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Av

Selskapet fortsetter å blø penger og tapte stort i første kvartal.

DEL

[NETTAVISEN:] Denne grønne kjeden Plantasjen fortsetter å levere røde tall. Den tidligere toppsjefen måtte gå på dagen på grunn av skrekkresultatene tidligere i år, men selskapet fortsetter å blø penger.

Plantasjen tapte hele 173 millioner kroner på driften i første kvartal 2019. Det viser rykende ferske tall fra Plantasjens eiere, det svenske oppkjøpsfondet Ratos.

Tallene er de siste i en lang rekke elendige tall for selskapet Plantasjen, som har 140 butikker i Norge, Sverige og Finland.

Så sent som i februar varslet selskapet at de måtte skrive ned verdier for 600 millioner kroner, samtidig som toppsjefen Daniel Juhlin måtte gå av.

Ulønnsomt vær

Plantasjen tapte store penger i tre av fire kvartaler i fjor, drevet av blant annet været, som først var for kaldt og deretter for varmt.

Dårlig salg i perioden, ulønnsomme samarbeid og at varene i større grad gikk ut på dato har også bidratt til nedgangen.

Plantasjen kan imidlertid trøste seg med at første kvartal tradisjonelt er et svakt kvartal for selskapet, gitt vintersesongen. Tapet er også litt mindre brutalt enn det var i første kvartal 2018. Da hadde selskapet et driftsresultat på -205 millioner kroner før nedskrivninger, mot altså -173 millioner kroner i årets første tre måneder.

Selskapet har også vekst sammenliknet med fjoråret, som hadde en uvanlig lang og hard vinter. Omsetningen økte til 575 millioner kroner, fra 557 millioner kroner – en økning på tre prosent.

Det betyr likevel at for hver krone selskapet fikk inn i salg i kvartalet, tapte de 30 øre.

Fortsetter arbeid

Selskapet understreket tidligere i år at de ikke har gitt opp håpet om å snu lønnsomheten, men medgir at forbedringsarbeidet vil ta lengre tid enn ventet.

«Dette betyr ikke at våre ambisjoner for selskapets lønnsomhet er blitt mindre. Plantasjen er et sterkt varemerke i en bransje som vokser og hvor kundetilfredshet har størst prioritet», het det i en melding.

Ratos spyttet også inn 200 millioner kroner i Plantasjen i første kvartal for å bedre gjeldsgraden til selskapet.

Artikkeltags