– Jeg håper så mange som mulig vil benytte seg av denne muligheten. De som ikke leser Glåmdalen så ofte kan i løpet av januar få et skikkelig innblikk i hva vi leverer hver dag, helt kostnadsfritt, sier ansvarlig redaktør Thor Sørum-Johansen i Glåmdalen.

Klikk her for å prøve Glåmdalen gratis ut måneden!

Leserne som tegner seg for gratis tilgang, vil bli bedt om å logge inn med aID. Hvis man ikke har en bruker fra før, må dette opprettes. Det er en enkel registrering, som er helt gratis.

Du trenger ikke oppgi betalingsinformasjon, og det vil ikke bli trukket penger når tilgangen løper ut i februar.

Eksklusivt for abonnenter

Tilbudet gjøres i forbindelse med at Glåmdalen gjenoppretter krav om at du må være innlogget abonnent for å få tilgang til eksklusivt innhold, etter en periode der alt innhold har vært åpent for alle. Dette ble gjort som følge av at Amedia, konsernet Glåmdalen er en del av, ble utsatt for et dataangrep 28. desember.

– Da systemene våre ble rammet, ble tilgangen til plussartikler rutinemessig åpnet for å sikre at alle abonnenter får tilgang til journalistikken de har betalt for. Nå vet vi at vi er i stand til å gi abonnentene som har betalt trygg tilgang til journalistikken. Samtidig ønsker vi å gi alle andre en mulighet til å bli bedre kjent med Glåmdalen, og åpner derfor for å lese oss gratis ut januar, sier Sørum-Johansen.

Abonnementssystem nede

Flere systemer er fortsatt rammet av dataangrepet mot Amedia, som er eier og tjenesteleverandør for norske lokalaviser over hele landet.

Dette har enkelte konsekvenser for eksisterende abonnenter. Blant annet er det på nåværende tidspunkt ikke mulig å si opp abonnementet.

– Vi har fortsatt ikke tilgang til vårt abonnementssystem. Dette betyr blant annet at det ikke er mulig å si opp abonnementet på nåværende tidspunkt, og det er heller ikke mulig å bli abonnent på vårt felles abonnementsprodukt; +Alt. Dette jobber vi fortsatt med å finne løsninger på så snart som mulig. Vi ønsker at det skal være så enkelt som mulig både å kjøpe og å si opp abonnementet sitt på våre aviser, sier konstituert forbrukermarkedsdirektør i Amedia, Carl Gustaf Eriksson.

Her er noen av de mest populære sakene vi har publisert de siste dagene, som du nå kan lese. Bare husk å opprette en aID-konto hvis ikke du allerede har en:

Ljuger for å komme seg over grensa

Rune gir seg etter 30 år

Koronasmitte på sykehjem

Endelig testproduksjon i unik, ny fabrikk

Legger ned etter 40 år