(Nettavisen) En av de virkelig irriterende tingene med elbil, er at det er en jungel av ulike tilbydere av lading rundt i landet. Mange av disse krever i utgangspunktet at du registrerer deg som kunde i apper og kobler det opp med betalingsmetode.

Dette er et ork å holde styr på, og skaper utfordringer i hverdagen. På toppen av det hele er ikke alltid appene like stabile.

Ifølge en undersøkelse fra Elbilforeningen mener hele 83 prosent at det er for komplisert med dagens løsning.

Men i september kom den gode nyheten fra EU: De ønsker en slutt på de lukkede løsningene. De pålegger alle ladeselskaper å innføre en åpen løsning for lading, slik at du ikke skal trenge mer enn én app.

Et påbud om betalingsterminal kunne også være aktuelt.

Utfordringen: Fristen for dette er 2027.

SV vil presse fram løsning i Norge

Og nå går SV i bresjen for at dette skal skje raskt i Norge. SV sitter med mye makt på området, siden regjeringen er avhengig av partiet for å få gjennom budsjettet og andre saker i Stortinget.

– Ladesystemet for elbiler i dag er et totalt kaos. Skal du lade bilen din på en ladestasjon, er det minst 15 apper du må forholde deg til, med ulike regler og betalingsmåter. Det skulle bare mangle at dette ble enklere, sier SVs transportpolitiske talsperson Mona Fagerås til Nettavisen.

– Flere ladestasjoner er til og med i garasjekjellere uten mobildekning! Dette blir jo for dumt. Skal man nå målet om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være utslippsfrie i 2025, så må vi gjøre det enklere å bruke elbil på alle måter.

De har derfor lagt fram forslag i Stortinget om at det skal være påbudt å tilby kontaktløs kortbetaling («tæpping») på alle offentlig tilgjengelige ladepunkter i Norge.

Ifølge SVs forslag må hurtiglading ses på som grunnleggende og samfunnskritisk infrastruktur der enkle og allment tilgjengelige betalingsløsninger må på plass.

– En åpenbar løsning her er å betale med det gode, gamle bankkortet. Vi foreslår derfor at tæpping eller annen bruk av bankkort blir løsninga for alle ladestasjoner.

De viser til at lignende krav om kortbetaling er innført på lynladere i Danmark og England, og at det vil komme i Tyskland fra neste år.

– Når bør fristen være?

– Fristen bør være så fort om mulig, helst innen utgangen av 2023. De nye EU regler for kortbetaling blir først et krav fra 2027. Og de norske elbilister/forbrukere er ikke tjent med å vente opptil fem år før ladebransjen begynner å sette opp kortbetaling i Norge. sier Fagerås.

Ifølge NAF er det rundt 4000 ladepunkter som vil trenge ettermontert kortlesere. Kostnaden for dette har ikke SV regnet på, men siden kravet uansett ser ut til å komme fra EU, er det bare et tidsspørsmål før det uansett må gjøres.

Testes allerede ut

Det å montere kortlesere på ladestasjoner er ikke noe helt ukjent for bransjen. For tre uker siden kunne ladeoperatøren Recharge melde at de testet ut kortbetaling på tre av sine stasjoner.

– Det er mange som har etterspurt muligheten til å kunne betale med kort når de lader elbilen, så vi er glade for at vi endelig har de tekniske løsningene på plass for å kunne teste dette i vårt ladenettverk, sa den gangen næringspolitisk leder Stian Mathisen i Recharge.

Den store nytten for elbilistene får man derimot først når man som elbilist kan forvente å finne en slik løsning uansett hvor man stopper, og Recharge sier de ikke har bestemt seg for hva de skal gjøre fremover.

NAF: – Blindgate

Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, er ikke veldig begeistret for SVs forslag.

– Å få på plass dette på alle ny ladestasjoner er en god idé, men det å ettermontere kortlesere på 4–5000 ladestolper vil ta lang tid, og det vil forsinke utrulling av nye ladestasjoner, sier Braadland til Nettavisen.

Ifølge Braadland er det mye viktigere å presse gjennom e-roaming slik at man kun trenger én app.

– Det er et lite fremtidsrettet tiltak, og leder selskapene ned en liten blindgate. E-roaming er viktigere, og er første skritt dit vi vil, med «Plug and charge» der man kommer til en ladestasjon og setter i ladekabelen, og så fungerer det automatisk – som opplevelsen med en Tesla i dag.

SV: – Kritisk infrastruktur

SV mener derimot at man må se annerledes på dette:

– Med roaming må man fremdeles opprette et kundeforhold, man må fortsatt ha en smarttelefon og teknisk kompetanse. For Drop in-lading er roaming derfor ikke en god løsning. Og hvis vi definerer det å kunne lade som kritisk infrastruktur, vil ikke roaming som måte å lade på imøtekomme dette, sier Fagerås.

– Roaming finnes allerede blant noen operatører i Norge, og kan være et godt supplement til kortbetaling. Men roaming løser ikke problemet med å gjøre lading tilgjengelig for alle uansett alder og teknisk kompetanse.