– Etter at jeg fredag kveld la ut på Facebook at pumpene var i drift, var det over 100 personer her og fylte i helga. En veldig bra start, dette er noe folk har ventet på, sier en fornøyd Asgeir Vestli.

Innehaveren av Østmoen Sag har satset omkring to millioner kroner på automatstasjonen. Og navnet måtte selvfølgelig bli «Saga petroleum», etter det privateide, norske oljeselskapet som ble kjøpt opp og oppløst i 1999.

Mandag ble det gjort siste finpuss på selve plassen ut mot Østsidaveien, og noen andre småting mangler før det blir offisiell åpning.

– Vi skal blant annet få fylt opp AD blue-tanken, som brukes på nyere dieselbiler for å redusere utslipp. Ikke så mange andre har en slik tank, forteller Vestli.

– En het potet

Mandag 8. april gjenåpnet YX-stasjonen. I første omgang som automatstasjon, og igjen under merkenavnet Best.

– Dermed er det duket for priskrig i Gardvik?

– Nei, vi ønsker ikke å være med på noen priskrig. Planen er å ha stabile og fornuftige priser, og det kommer ikke til å svinge så mye, varsler Vestli.

Han legger ikke skjul på at muligheten for å fylle drivstoff lokalt har vært en het potet i Gardvik det siste halvannet året. Etter at YX-stasjonen ble totalskadd i en påsatt brann i januar i fjor, tok det lang tid før lokalbefolkningen igjen hadde et tilbud.

 

– Hadde jeg vist på et tidligere tidspunkt at Best skulle komme i gang og at leveransen av min egen automatstasjon ble utsatt, hadde det kanskje ikke blitt noe.

– Jeg har derimot lovet at jeg skal åpne bensinutsalg, og da står jeg for det jeg har sagt, understreker Saga Petroleum-sjefen, som ikke ser bort at han vil vurdere salg av hele anlegget om bensinstasjonen i Gardvik blir gjenoppbygd.

Vil selge 1500 liter hver dag

Nå vil uansett odølingene kunne fylle bensin, diesel og farget diesel ved Østmoen sag hele døgnet.

Vestli viser stolt fram bakkeanlegget som er i tråd med de aller siste forskriftene. Stasjonen inneholder tre tanker som hver rommer 25.000 liter med diesel, 15.000 liter med bensin og 10.000 liter med farget diesel.

Elstad oljesenter er distributør, mens svenske Prime leverer drivstoffet.

– Jeg bør selge 500.000 liter i året, eller 1500 liter om dagen, for å forsvare anlegget, opplyser Asgeir Vestli.

Fortsatt er det uklart hva som skjer på Best-tomta, der det fortsatt er brannruiner. Glåmdalen har ikke lykkes å komme i kontakt med eier Mohammad Asif.