Vil ha oss til å kjøre sammen

KJØRER SAMMEN:  Jonas Laberg skulle kjøre fra Skarnes til Oslo, og ville gjerne ha passasjerer på turen. Via en ny samkjøriungsportal på internett booket Pernille Haugen skyss. - Det er første gang jeg benytter meg av slik samkjøring, men dette er noe jeg vil benytte meg av flere ganger, sier Laberg.

KJØRER SAMMEN: Jonas Laberg skulle kjøre fra Skarnes til Oslo, og ville gjerne ha passasjerer på turen. Via en ny samkjøriungsportal på internett booket Pernille Haugen skyss. - Det er første gang jeg benytter meg av slik samkjøring, men dette er noe jeg vil benytte meg av flere ganger, sier Laberg. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

De har fått danskene til å dele på reiseutgiftene. Nå vil GoMore at også glåmdølene skal kjøre mer sammen.

DEL

– Det er hyggelig med selskap i bilen, og det er bra for miljøet. Dessuten får jeg igjen litt av kjørekostnadene, sier Jonas Laberg.

Søndag kjørte han fra Skarnes til Oslo, og med seg i bilen fikk han Pernille Hauge, som via internett hadde booket tur med Laberg denne dagen. Med nesten 150.000 medlemmer bare i Danmark er GoMore Skandinavias største portal for samkjøring.

Nå ønsker danskene å utnytte sitteplassene i norske biler bedre, og de første samkjøringsturene i distriktet er allerede unnagjort.

– Grønt alternativ

– Vi er et grønt reisealternativ, og brukerne sparer både penger og miljøet, sier Nicolay Schweigaard, som er Market Manager for samkjøringsportalen i Norge.

Han forklarer at konseptet enkelt sagt er en sosial plattform for folk som vil kjøre sammen, enten de har ekstra plass i bilen og kan tenke seg hjelp med bensinkostnadene, eller de ønsker skyss.

Schweigaard mener det er flere grunner til at konseptet er blitt så populært i Danmark.

– Det er bra for miljøet, og det er kostnadseffektivt. I tillegg reduserer det antall biler på veiene, som igjen reduserer faren for ulykker. Og så er det en sosial reise, der man kan bli kjent med mennesker man ellers ikke ville møtt, sier Schweigaard.

Heier på slike forsøk

I dag finnes det om lag 35 norske samkjøringsgrupper på Facebook, som henvender seg til mennesker innenfor et spesifikt geografisk område med det formål å arrangere felles skyss.

– Vår målsetting er å gjøre det allment tilgjengelig å kjøre bil sammen. Fordelene er mange, mener Nicolay Schweigaard.

Det synet deler transportforsker Njål Nore.

Men taxi-næringen reagerer på de nye nettsidene og mener det kan være ulovlig.

Artikkeltags