Utvalget av elbiler blir stadig bedre. Rekkeviddeangsten reduseres etter hvert som den forventede kjørelengden øker, og ladeinfrastrukturen blir stadig bedre. Likevel er det liten tvil om at hvermannsens interesse for elbil fortsatt er veldig prissensitiv. Derfor vegrer myndighetene seg for å innføre merverdiavgift eller andre avgifter ved kjøp av elektrisk bil. Hvis det tas til orde for å hive elbiler ut av kollektivfelt eller kreve at elbilister betaler like mye som alle andre i bompenger, blir det alltid heftig debatt. For mens noen mener at elbilene nå er så gode i seg selv at folk vil velge dem uavhengig av fordeler, insisterer andre på at gunstig pris og andre goder er nødvendig i lang tid ennå, iallfall hvis målet om at alle skal kjøpe nullutslippsbiler i 2025 skal nås.

En undersøkelse Norstat har gjennomført for NAF viser at en av fire nordmenn har mindre interesse for elbil som følge av de høye strømprisene. Så skulle man kanskje tro at skyhøye bensin- og dieselpriser skulle trekke folk mot stikkontakten igjen, men det er visst ikke nødvendigvis sånn. Kanskje tror folk at dyr bensin og diesel er et mer forbigående fenomen enn strømprisene. Det er spesielt i de sørlige delene av landet at strømprisen periodevis har vært eksepsjonelt høy.

NAF er overrasket over det store utslaget strømprisene har hatt for elbilinteressen:

«Dette er overraskende tall, når vi vet at strøm fortsatt er det desidert billigste drivstoffet», uttaler senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF i en pressemelding, gjengitt blant annet i medlemsbladet Motor.

«Det er ingen tvil om at det koster mindre å kjøre elbil enn andre biler. Lader du elbilen hjemme, slipper du unna med om lag en tredjedel av drivstoffkostnadene til en bensin- eller dieselbileier i året», legger Sødal til.

Vi skal være varsomme med å trekke for store konklusjoner basert på en enkelt undersøkelse utført for NAF. Men at bilmarkedet er prissensitivt, er ikke noe nytt. Når en nybilkunde står overfor valget mellom en diesel-, bensin-, hybrid- eller elbil, vil man nødvendigvis vurdere fordeler og ulempene med de ulike løsningen opp mot hverandre. Økonomi er åpenbart fortsatt en av de aller viktigste grunnene for mange til å droppe forbrenningsmotoren.

Skal Norge forbli i verdenstoppen når det gjelder elbilandel, må nok myndighetene være forsiktige med å fjerne goder eller innføre avgifter på elbiler. En periode med unormalt høye strømpriser var dessverre alt som skulle til for at 25 prosent av oss ble mindre interessert i å kjøre miljøvennlig.