Gå til sidens hovedinnhold

Luisa (33) kom til Flisa ved en tilfeldighet, men har ingen planer om å dra

Luisa Arango dro rett fra en hektisk hverdag som motedesigner i Madrid, til å være arbeidsledig på Flisa før hun startet sin egen bedrift. Det angrer hun ikke på.

– Jeg elsker Flisa. Jeg har levd livet i storbyene, men her får jeg en balanse i hverdagen som jeg ikke har hatt tidligere, sier Luisa Arango, grunnleggeren av Tag Your Shoes.

Men hvordan Arango endte opp på Flisa, er en ren tilfeldighet.

– Mannen min og jeg bestemte oss for å flytte til Norge, og til den byen hvor den første av oss fikk jobb. Det ble at Kristian fikk jobb på Flisa.

Planen var at de skulle bo på Flisa i ett år, men nå kan ikke Arango se for seg at de skal flytte.

Funksjonelt og fint

Det vil naturligvis være en overgang for samtlige å gå fra et hektisk storbyliv, til en roligere hverdag på landsbygda.

– Jeg fant nye sider av meg selv som jeg ikke visste om da vi flyttet hit, men det var viktig at jeg ikke skulle miste meg selv. Jeg hadde fortsatt lyst til å fikse meg hver dag, sier Arango.

Hun hadde aldri tenkt tanken på å starte noe selv, men fant fort ut at det ikke var så mange muligheter innen hennes bransje i området.

– Før vi flyttet fra Madrid, snakket alle om «riktige» klær til forskjellige situasjoner, men det var vanskelig å finne sko som passet til alt. Det var spesifikke sko til spesifikke situasjoner, og de hadde bare ett bruksområde. Da skjønte jeg at det var et marked for mer allsidige sko, som både er funksjonelle og pene.

Det var starten på hennes eget merke, Tag Your Shoes.

Video: Frida Saxrud

Samtaleemne

Arango har ingen planer om å flytte bedriften til en større by med det første.

– Det er strategisk at Tag Your Shoes er her på Flisa. Det er endel av hvem vi er. Det blir et emne som mange snakker om, som er bra for oss, men det handler ikke om å være så godt kjent. Det viktigste er at kunden liker skoene. Ryktet vi har er viktigere enn hvor stort merket vårt er.

Tag Your Shoes´ filosofi er at skoene skal være rimelige og funksjonelle.

– Sånn sett er det også en fordel at vi ikke holder til i en storby. Leieprisene for lokale og lager er billigere her, som betyr at vi kan selge skoene til riktig pris, sier Arango.

(Saken fortsetter etter faktaboksen)

FAKTA

Denne artikkelen er en del av #treffes!

  • #treffes er en digital uke om mulighetene i regionen vår.
  • Les artikler og se filmer om livet som leves her, folk som har flyttet hjem, møteplasser, spennende jobber og om framtidsutsiktene.

Du finner alle historiene på glomdalen.no/treffes

#treffes er et samarbeid mellom Glåmdalen, kommunene og næringslivet i Kongsvingerregionen.

Prøver noe nytt

Tag Your Shoes er en av de mange bedriftene som er blitt negativt preget av koronapandemien.

– Vi hadde en hel kolleksjon som ble kansellert, som vi allerede hadde brukt penger på. Den skulle bli produsert i Kina, og vi kunne ikke flytte produksjonen.

Dermed måtte Arango i tenkeboksen og finne nye løsninger på problemet.

– Vi har gått inn i et samarbeid med en produsent i Sør-Amerika, så nå skal vi starte med forhåndsbestilling av skoene. Det betyr at kunden får sko som er laget spesielt til dem. Det blir spennende å se om dette er noe kundene liker.

Arango tar en sjanse med det nye konseptet med forhåndsbestilling, men hun ser verdien av det.

– At vi lar kundene forhåndsbestille skoene betyr at vi ikke produserer mer enn vi trenger. Hvordan skal jeg klare å se barnet mitt i øya hvis jeg visste at vi overproduserte og skadet miljøet?

– Dette er en mer ansvarlig måte å produsere sko på, samtidig som opplevelsen blir mer personlig for kundene. Når de forhåndsbestiller skoene blir de involvert i hele prosessen, sier Arango.

Kommentarer til denne saken