Reiseliv er komplekst

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDenne saken engasjerte meg, så jeg tar derfor oppfordringen om å sende inn min mening om dette!  Glåmdalsdistriktet er på vei til å havne «i bakleksa». Befolkningsutviklingen er på vei nedover og mange arbeidsplasser har blitt lagt ned de siste årene. Samtidig henger vi kompetansemessig etter flere andre deler av landet, noe som indikerer at framtiden kan se dyster ut, dersom ikke noe snart skjer.

«Det nitter itte»-kulturen her i distriktet er fra tid til annen en stor bremsekloss når det innimellom kommer opp forslag og ideer om nyskapning. Heldigvis finnes det en viss motkultur mot dette – det er flere enkeltpersoner og organisasjoner som prøver å innarbeide en viss positivisme selv hos oss trauste glåmdøler. Men det å ta på seg «positive briller», er dessverre ikke ensbetydende med at man skal si «ja» til absolutt alt som er. Man må kunne stille krav til blant annet gjennomførbarhet og realistisk tankegang, selv til prosjekter i glåmdalsregionen.

Dette bør også gjelde for det seneste forslaget om å bygge et tømmerfløtingsmonument midt i Glomma på Kongsvinger. Det er ingen som bestrider tømmerfløtingens historiske betydning for vårt distrikt. Men hvor er kundegrunnlaget? Hvem er det som kunne tenke seg å ta bilen – eller offentlig kommunikasjon – til Kongsvinger for å se på dette monumentet? Og hvor mange er det snakk om? Det er mulig jeg er dårlig opplyst, men det vil forbause meg – og selvsagt også positivt overraske meg – dersom det vil dreie seg om veldig mange. De aller fleste i Norge har ikke vært tømmerfløtere, og det har ikke de aller fleste besteforeldre og oldeforeldre vært, heller. Så det å se tømmerfløtingsmonumentets appell hos andre enn de som er spesielt interesserte, er kanskje ikke helt opplagt.  

I Glåmdalens artikkel «Vi må bygge en attraksjon» 4. mars vises det for øvrig til at Flisa både har verdens største tannpirker på sokkel, og verdens lengste trafikkerte trebru. Det er jo fint for alle som bor på Flisa, men hva har dette generert av turisme for Åsnes kommune?

Reiselivsutvikling er komplekst, og det finnes ingen enkle løsninger. Men en ting er likevel temmelig fundamentalt: Dersom man skal investere penger i en ny turistattraksjon, må man ha minst et halvt øye mot kundegrunnlaget. Hvis ikke, blir den ferdige attraksjonen fort bare et monument over misforstått positivisme, og noe som forsvinner ut fra folks bevissthet raskere enn noen kan si «vårflom i Glomma».

Les flere meninger:

Les også:

Artikkeltags