Gå til sidens hovedinnhold

Kongsvingers «dystre» framtid

Artikkelen er over 3 år gammel

KONGSVINGER: «Postkort fra Kongsvinger» bringer syrlig, men smakfull, satire i et dystopisk Kongsvinger anno 2032. Det lokale ensemblet leverer en proff framtidsvisjon som involverer publikum i trampeklapp og ufrivillige tollkontroller.

For publikum får sjøl kjenne dystopien på kroppen i løpet av den proffe og harmoniske satiren «Postkort fra Kongsvinger», signert Kulturkollektivet.

En syrlig men smakfull satire brakte latteren i et fullsatt Rådhus-Teatret under premièren torsdag kveld.

Med sterke inspirasjoner fra «The Book of Mormon», som er skrevet av gutta bak den moderne animasjonsserien «South Park», opplever publikum raskt tempoet i framtidsvisjonen.

Skjedd mye på 15 år

Heldigvis er Konduktør Larsen (Sten Bjørge Hansrud) med som en slags veiviser for publikum, som både presiserer navn og kommenterer hendelser underveis.

Han dukker opp tidlig for det hele begynner med at utflytteren Line (Kathrine Kolgrov) skal flytte hjem etter 15 års fravær.

Konduktør Larsen er hennes guide og tar i mot henne da hun ankommer et svært forandret Kongsvinger.

For det har skjedd mye i løpet av 15 år.

I 2025 ble den nye motorveien E16 endelig sluttført og brakte med seg uante konsekvenser.

800.000 på Kongsfesten og «Storbyen Vår»

Som en dokumentarfilm involverer forestillingen profiler fra distriktet vårt som «ser» tilbake på boomen på midten av 2020-tallet.

Uno Arnesen har tydeligvis blitt svært mye eldre i løpet av 15 år som sjef for Byen Vår, som nå er blitt omgjort til «Storbyen Vår».

Stian Fossum forteller om 800.000 mennesker på Kongsfesten 2026 og Woodstock tilstander i byen.

Den dystre spådommen er at vi fort kan få for mye av det gode da vi endelig får vilja vår. Og at Sandemoses jantelov springer opp som en revolusjon og blinder folk.

Den «tidligere» ordføreren, Sjur Strand, ser også tilbake på tiden hvor ting tok overhånd og ser preget ut av nedfallet. Den nåværende ordføreren er for øvrig bygdetrollet.

Ble for mye av det gode

For det ble tydeligvis nok og politikken gled tilsynelatende ganske langt mot høyre i sin søken etter ekvilibrium.

Donald Trumps arv lever sterkt i 2032 da Kongsvinger har bygget en svært mur hvor togene ankommer stasjonen, og hovedpersonen Line innser raskt at å være født i Kongsvinger ikke lenger betyr at man tilhører her.

Politiets økende nærvær tok over mer makt og har skapt en slags hybrid av George Orwells "1984" og serien «Hunger Games», hvor alle er mistenkte og utsatte.

Da noen mennesker ender opp på rømmen har autoritetene få kvaler med å beordre en full ransakelse av kinosalen, men søkelys vandrende over individuelle publikummere. Det hele bortforklares med en tollkontroll.

Konduktør Larsen derimot har tilpasset seg situasjonen og på norsk vis følger han strømmen med et smil om munnen.

En identifiserbar satire

Den tidligere journalisten i Glåmdalen Carl Edward (Glenn Luijbregts) har lenge vandret langs murene og engasjerer seg i Lines sak om å få sluppet inn folk.

Satiren er glimrende og musikalen glir lett inn i komedie på grunn av de svært lokale sangtekstene som får publikum med.

De lokale skuespillerne imponerer i en proff oppsetning signert Harald Engan, som også har regien på årets Festningsspillet.

Selv med sterke inspirasjoner leverer Kulturkollektivet en unik og identifiserbar satire som gir gjenklang over hele vårt distrikt, og en forsiktig pekefinger til de som gjerne vil ha «alt» til Kongsvinger.

Bildeserie

«Postkort fra Kongsvinger» hadde premiere - Se bildene!

 

Få nyhetene rett på din mobil

Trafikkaos? Storbrann? Ny ordfører? Nå kan du bli varslet om de viktigste nyhetene fra Glåmdalen direkte på din mobiltelefon.

Det er enkelt og det er helt gratis. 

 

Kommentarer til denne saken