Krigsdrama på Øvre Øyen

KRIGSDRAMA: Her er vi på Øvre Øyen gård i Sør-Odal for tre dager siden. Tyske Mats Reinhardt spiller tysk soldat, Sondre Krogtoft Larsen spiller den norske soldaten som tyskerne tar til fange. Filmen med arbeidstittelen «Huset» er et psykologisk drama.

KRIGSDRAMA: Her er vi på Øvre Øyen gård i Sør-Odal for tre dager siden. Tyske Mats Reinhardt spiller tysk soldat, Sondre Krogtoft Larsen spiller den norske soldaten som tyskerne tar til fange. Filmen med arbeidstittelen «Huset» er et psykologisk drama. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Opptakene er i sin helhet filmet i Sør-Odal. De siste scenene filmes i dag, og om et snaut år kan du se filmen på DVD eller på kino.

DEL

Filminnspilling på våre kanter er sjelden kost. Det burde det ikke vært, ifølge Christin Vaag Michelson. Hun bor på Skarnes og er filmprodusent.

– I den norske filmbransjen er vårt distrikt et sort hull. Filmfolk er ikke klar over hvor mange fine locations det er her, og ikke minst hvor sterk den lokale velviljen er. Og så er vi nær Oslo, det er alltid en fordel, sier Vaag Michelson.

Hun har brukt Odalen som innspillingssted for flere reklamefilmer for TV 2. Og da hun fikk høre om dugnadsprosjektet til filmregissør Reinert Kiil, meldte hun seg straks til tjeneste.

Christin har de senere årene kjørt mye rundt i Odalen, blant annet for å se etter aktuelle innspillingssteder for den populære TV-serien «Farmen».

Filmet på 16 dager

Det som er blitt filmet i løpet av 16 innspillingsdager fram til i dag, er en helaftens spillefilm der handlingen er lagt til annen verdenskrig.

Plottet er at to tyske soldater tar en nordmann til fange. Etter å ha tatt seg fram gjennom villmarka kommer de etter hvert til et ensomt hus, som ser ut til nylig å være forlatt av folk. Derfra og ut blir det mye psykologi, tilbakeblikk og «bilder» inne i de tyske soldatenes hoder.

To tredeler av handlingen foregår inne i huset som de to tyske og den norske soldaten kommer fram til i begynnelsen av filmen. Innendørsscenene er filmet inne på Tjaberg gamle skole, som Cato og Thomas Karpow eier.

– Vi har møtt stor velvilje. Vi har fått hjelp med både rekvisitter og gratis overnatting, og med rene penger, forteller Vaag Michelson. Skolen på Tjaberg ble for eksempel møblert med tidsriktige møbler fra Odd Arne og Kristin Holter, som driver Ullernlåven Antikk & Shabby Chic.

Lånte bort gården

I filmen forestilles det at innescenene foregår i hovedbygningen på Øvre Øyen, gården som ligger litt bortenfor båthavna på Ringås. Der er mange av utendørsscenene filmet, og det var der Glåmdalen besøkte settet.

– Vi er sperret inne i eget hus. Vi kan ikke gå ut, for da ødelegger vi for opptakene, gliser Finn Asgeir Krogsrud.

Han og kona Gudrun har etablert seg i kammerset mens filmteamet bruker store deler av huset. De må jo ha mat og varme innimellom opptakene.

Starten filmet sist

De siste dagene denne uka har begynnelsen av filmet blitt spilt inn. Der får vi se tyskerne og nordmannen ta seg fram gjennom norsk vinterlandskap, før de finner huset som er sentralt i filmen. Filmfolkene trengte et sted som kan gi inntrykk av norsk fjellheim, med skogsblåner og vidt utsyn.

Christin Vaag Michelson visste om Lillesethsætra litt sør for Skarnes. Alle som kjører E 16 nordover mot Skarnes har sett stedet høyt oppe i åsen til høyre.

Det er Lillesethsætra, der Ole og Aud Rustad stilte plassen til disposisjon for filmteamet.

Lokale småroller

Vi har nevnt de tre hovedkarakterene i filmen. I tillegg er det ytterligere en tysk soldat, samt tre andre mindre roller. De tre rollene ble besatt av odølinger. Anita Ihler spilte eldre dame, mens Ingvild Flikkerud (6) og Sofie Grendel (8) spiller gjenferd.

– Småjentene var flinke. Særlig Ingvild Flikkerud er et funn, mener Christin Vaag Michelsen.

Regissør Reinert Kill er svært godt fornøyd med opptaksdagene i Sør-Odal.

– Jeg synes vi har hatt veldig gode locations, og ikke minst har vi fått god hjelp lokalt, sier Kiil om dugnaden der velvillige odølinger skal ha sin del av æren, akkurat som skuespillerne som har jobbet gratis.

Ett års etterarbeid

– Med en spillefilm er det nesten mer arbeid etterpå enn med selve opptakene. Etterarbeidet tar vanligvis ett år, minst. Men jeg håper vi kan være ferdige innen utgangen av 2014, sier regissøren.

Det tidkrevende arbeidet han sikter til, er blant annet etterarbeid med lys og farger, filmmusikk og ikke minst klippingen.

Det er uavklart om filmen kommer på kino, i tillegg til DVD. Ifølge Reinert Kiil kommer bare halvparten av rundt 40 årlige norske spillefilmer på kino.

Artikkeltags