(Nettavisen) Fra nyttår har regjeringen varslet at det er slutt på en av de mest kjente elbilfordelene: Momsen blir innført på den delen av kjøpssummen som overstiger en halv million kroner.
Dette er 100.000 kroner lavere enn det regjeringen meldte i sin egen regjeringserklæring. Etter det Nettavisen forstår er dette et av stridstemaene som nå diskuteres i forhandlingene mellom regjeringen og SV om revidert statsbudsjett.
Argumentet for å innføre momsen er at et slikt grep vil begynne innfasingen av avgifter på elbil, som de fleste er enig i at ikke kan fortsette inn i evigheten, samtidig som det skjermer de vanligste elbilene.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har argumentert med at ordningen primært treffer de dyreste bilene, og blant annet vist til at biler som Tesla Model 3 og Skoda Enyaq med dette ikke vil påvirkes i pris.
Sikkerhetsutstyr blir dyrere
Men nå advarer både NAF og bilbransjen i Norge om en spesiell konsekvens av reglene: Det vil i svært mange tilfeller blir dyrt å velge den tryggeste og mest trafikksikre varianten av en bil:
– Politikerne har en nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken. Smarte biler er tryggere biler, både for de inni bilen og andre trafikanter utenfor, sier NAF-sjef Stig Skjøstad i NAF.
Ifølge NAF vil sju av de ti mest populære elbilene så langt i år få dyrere sikkerhetsutstyr som følge av omleggingen.
Se oversikt lenger ned i artikkelen.
Begynner under 500.000 - så går det over
Det finnes en lang rekke modeller med en listepris godt under en halv million kroner, men ofte er «fra»-prisene i realiteten lokkepriser for dårlig utstyrte biler som svært få kunder kjøper. Noe ekstrautstyr må man nesten alltid påregne.
Nettavisen er kjent med at det for enkelte bilmerker er så unormalt at biler selges uten ekstraustyr at det blir gjort en ekstra sjekk hvis det kommer inn bestillinger uten, for å sikre at det ikke er gjort feil i bestillingsprosessen.
I det kuperte vinterlandet Norge foretrekker i tillegg stor andel av bilkjøpere å gå for firehjulsdrift for bedre fremkommelighet. Selv om det er mulig å få tak i familie-elbilen Skoda Enyaq til under 400.000 kroner, velger 90 prosent av kundene å gå for firehjulsdriftmodellen som starter på over over 500.000 kroner.
Sikkerhetsutstyr er ofte ekstrautstyr
Og ekstrautstyr utover dette inneholder ofte viktig sikkerhetsutstyr og førerstøttesystemer.
– Nesten alle de ti mest solgte elbilmodellene ligger enten over eller rett under 500.000 kroner. For syv av ti biler vil ekstra førerstøttesystemer komme som ekstrautstyr. Førerstøttesystemer hjelper bilføreren i ulike situasjoner med for eksempel parkering, få bedre oversikt eller forhindre ulykker.
– En gjenganger blant ekstrautstyret er kameraer rundt bilen. De tar bort blindsonen for bilisten. Ikke bare er det bra for de inni bilen. Det kan være livreddende for mye trafikanter i uoversiktlige kryss i byområder, sier Skjøstad i NAF.
Rammede modeller
NAF har utarbeidet denne oversikten som viser de 10 mest registrerte elbilene så langt i år, og hvordan førerstøttesystemer påvirker prisen. Modeller i fet skrift bikker over momsgrensen.
Modell | Startpris | Type støttesystem som ekstrautstyr | Pristillegg | Sum pris |
Tesla Model Y long range | 559 990 | Enhanced Autopilot | 29800 | 589790 |
Tesla Model Y long range | 559 990 | Fremtidig selvkjørende funksjoner | 59600 | 619590 |
Hyundai IONIQ 5 Premium | 484 900 | Firehjulstrekk | 30000 | 514900 |
Tesla Model 3 bakhjulstrekk | 409 990 | Enhanced Autopilot | 29800 | 439790 |
Tesla Model 3 bakhjulstrekk | 424 232 | Fremtidig selvkjørende funksjoner | 59600 | 483832 |
Tesla Model 3 bakhjulstrekk | 424 232 | Fremtidig selvkjørende funksjoner med vinterdekk | 78600 | 502832 |
Polestar 2 std. Range single motor | 369 000 | Pilot lite | 20000 | 389000 |
Polestar 2 std. Range single motor | 369 000 | Vinterdekk | 20800 | 389800 |
Polestar 2 std. Range single motor | 369 000 | Plus (bl.a varmepumpe) | 40000 | 409000 |
Polestar 2 std. Range single motor | 369 000 | Sum utvalgte | 40000 | 409000 |
VW ID.4 GTX 220KW | 489 460 | Førerassistentpakke | 13900 | 503360 |
VW ID.4 GTX 220KW | 489 460 | Førerassistentpakke+ | 30500 | 519960 |
Ford Mustang Mach-E RWD | 472 300 | Teknologipakke (kameraer rundt bilen) | 22000 | 494300 |
Volvo XC40 | 486 600 | Plus (ACC, pilot assist, BLIS, cross traffic alert, varsling påkjørsel bakfra) | 25000 | 511600 |
Volvo XC40 | 486 600 | Ultimate (Plus & 360kamera, parkeringshjelp også på sidene) | 50000 | 536600 |
Skoda Enyaq 80X (90% av salget) | 513 800 | Infotainmentpakke pluss (Head-up display) | 9600 | 523400 |
Skoda Enyaq 80X (90% av salget) | 513 800 | Parkeringspakke pluss (smart parkering, area view - kamera alle retninger) | 10200 | 524000 |
Skoda Enyaq 80X (90% av salget) | 513 800 | Begge pakker | 19800 | 533600 |
Audi Q4 50 e-tron | 486 900 | Parkeringshjelp bak og cruise control | 3440 | 490340 |
Audi Q4 50 e-tron | 486 900 | Assistentsystempakke | 8020 | 494920 |
Audi Q4 50 e-tron | 486 900 | Assistentpakke plus | 14780 | 501680 |
Audi Q4 50 e-tron | 486 900 | Sikkerhetspakke pluss | 7790 | 494690 |
Audi Q4 50 e-tron | 486 900 | Assistentpakke pro + parkering | 54620 | 541520 |
Audi Q4 50 e-tron | 486 900 | Assistentpakke pro med ryggekamera | 42850 | 529750 |
Audi Q4 50 e-tron | 486 900 | Maks førerstøttesystem | 62410 | 549310 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Feltskiftevarsling inkl pre sense rear, utstigningsvarsling og assistent for kryssende trafikk bak | 7380 | 684380 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Assistentpakke by | 12920 | 689920 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Omgivelseskamera | 14080 | 691080 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Parkeringsassistent | 4310 | 681310 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Nattsynsassistent | 26440 | 703440 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Head-up-display | 17100 | 694100 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Pre sense-baksetepakke | 3440 | 680440 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Virtuelle sidespeil | 14590 | 691590 |
Audi E-tron 55 | 677 000 | Omgivelseskamera + Virtuelle sidespeil + nattsyn+ assistentpakke by+head-up-display+pre sence baksetepakke | 88570 | 765570 |
Frykter at kundene velger bort sikkerhetsutstyr
Stig Morten Nilsen i Norges bilbransjeforbund (NBF) påpeker at biler i Norge i snitt er på veien i 19 år.
– Det utstyret de kjøper i dag, har betydning for hvor trygt det er i trafikken fremover, sier Nilsen.
Selv om elbilene får fritak på moms på de første 500.000 kronene, vil momsinnføringen bety at ekstrautstyret blir 25 prosent dyrere enn før endringen.
– Selv om det ikke blir en stor del av hele salgsprisen, kan resultatet bli at mange bilkjøpere velger bort sikkerhetsutstyr de ellers ville hatt når prisen øker. Våre medlemmer vet godt hvor mye pris påvirker valgene kundene gjør, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforeningen (BIL) .
Mener regjeringen bør holde ord
De tre organisasjonene mener i utgangspunktet at hele ordningen med moms bør vente et år til i påvente at prisene på elbiler i større grad nærmer seg vanlige biler med forbrenningsmotor.
Hvis de ikke gjør det, mener de at grensen i det minste må holdes på 600.000 kroner slik det står beskrevet i regjeringsplattformen.
- Da blir det i stedet kun moms på førerstøttesystem på to av de ti mest populære elbilene, framfor syv av ti. Førerstøttesystemer redder liv og forhindrer ulykker. Elbilmoms bør ikke gå på bekostning av sikkerheten, sier Andresen i BIL.
Elbilforeningen var i utgangspunktet positiv til en forsiktig utfasing av momsfordelene, men steilet da de fikk se måten regjeringen gjorde det på. Årsaken er at bunnfradraget i momssatsen formelt gjøres via en støtteordning, som generalsekretær Christina Bu mener vil bli gjenstand for drakamp i de årlige budsjettene.
- Vi ønsker i utgangspunktet en helt annen modell, der man har gradvis innføring av moms ut fra markedsandel, som gir en forutsigbarhet. Hvis ikke støtter vi at de i alle fall øker bunnfradraget til 600.000 kroner, sier Bu til Nettavisen.