Ny ungdomredaksjon i Glåmdalen

UNGDOMSREDAKSJON: Glåmdalen har startet opp igjen ungdomsredaksjonen Pepper.

UNGDOMSREDAKSJON: Glåmdalen har startet opp igjen ungdomsredaksjonen Pepper. Foto:

Av

Glåmdalen ønsker å satse mer på de unge og har derfor startet opp igjen ungdomsredaksjonen Pepper.

DEL

–Tanken bak er å sikre at vi når en lesergruppen for unge voksne og nedover. Vi ønsker å lage et innhold som er spesifikk rettet mot dem. Av, for og med ungdom var det gamle Pepper-slagordet, og det gjelder fortsatt. Vi prøver å ha stoff laget av ungdom og for ungdom, forteller Terje Sundy, nyhetsredaktør i Glåmdalen.

Han understreker at kildene som intervjues i utgangspunktet skal være under 35.

Hva er typiske temaer Pepper-redaksjonen vil se på?

– Skole, utdanning, og etableringsfasen er eksempler på stoffområder det er naturlig å tenke at Pepper skriver om, samt arbeidsliv, legger Sundby til.

Pepper-redaksjonen

Har du tips til saker kan du sende dem til: pepper@glomdalen.no

Ønsker du å bli med i redaksjonen send mail til: cc@glomdalen.no

Eget arbeidsliv-prosjekt

– Før var det en egen Pepper seksjon i papiravisen en gang i uka, på fem til sju sider. Og gjerne da bare en sak, kommentarstoff og anmeldelser etc. Slik blir det ikke nå. Gruppen er ment for å lage journalistisk innhold og bare det, både skrive artikler, lage video, og podkast. Det vil primært være digitalt rettet denne gangen, forklarer Sundby.

Han forteller at de nå har satt i gang et prosjekt kalt «Min første jobb» hvor Pepper-redaksjonen skal intervjue den vanlige mannen/kvinnen i gata om sin erfaring rundt å få sin første faste jobb.

For mange gamle menn

– Christina Campo (26) er Glåmdalens siste faste tilskudd, og fungerende Pepper-redaktør. Hun har klare ambisjoner for ungdomsredaksjonen.

– Vi skal være en ung stemme i Glåmdalen. Det er altfor mange eldre kilder, ofte menn over 50 er gjentakende. Vi må gjenspeile samfunnet, og det består av mye mer enn menn over femti. Beste måten å ta opp temaer og skrive for å engasjere unge er å inkludere ungdommen selv i en egen redaksjon, poengterer Campo.

Satser på lyd

Hun forteller at ungdomsredaksjonen kommer til å teste ut nye måter å formidle saker på, blant annet gjennom radioformatet podkast.

– Det er allerede 2–3 ungdommer som er i gang med å lage en podkast hvor de tar opp temaer de selv synes er aktuelle å snakke om. Det jeg har hørt så langt virker lovende, forteller Campo.

Redaksjonen består foreløpig av omtrent 12 ungdommer, som arbeider på frilansbasis. Det vil si at de arbeider på oppdragsbasis og får timesbetalt. Hver tirsdag har redaksjonen møter hvor de går gjennom idéer og setter en plan for publisering.

– Jeg oppfordrer skriveglad og kreativ ungdom til å bli med i Pepper. Dette er en god arena for å kunne prøve seg, og potensielt starte sin journalistiske karriere.

Hun understreker at det er ungdommen selv som i hovedsak skal komme opp med egne idéer.

– Det er selve motoren i redaksjonen.

Artikkeltags