Gå til sidens hovedinnhold

Kvisle Utviklingspark kjøper NorDan

Artikkelen er over 6 år gammel

ÅSNES: Per Otto Sletten og Ole-Peder Berggren vil utvikle Flisa Media og kjøpte den nedlagte NorDan-fabrikken for å skape vekst i Solør.

13.500 kvadratmeter. Det er et voldsomt areal som har stått tomt etter at NorDan-konsertnet la ned virksomheten i Hof før jul. Da var det 61 ansatte ved fabrikken.

Men ikke før er maskinene rigget ned på nyåret, så står Per Otto Sletten og Ole-Peder Berggren i Flisa Media med kjøpekontrakta i hånda og gir ny optimisme til bygda.

Satser hardt

– Da vi overtok fabrikken 1. mars, fulgte noe utstyr som sto igjen etter NorDan, med. Nå må de melde seg de som vil bruke det, sier Per Otto Sletten.
Han vil ikke røpe hva familien Rasmussen solgte industrianlegget for, men sier at det ikke blir noe om du ikke satser.
– En bedrift må ha utvikling. Det nytter ikke å kopiere fjoråret, sier Sletten, som har stor suksess med Flisa Media og Flisa Trykkeri.

– Så tafatte er vi ikke

Da fabrikken ble lagt ned og Per Otto Sletten så lokalene første gang, tente det en gnist i ham:
«Det må da gå an å skape noe her. Det er tragisk om vi ikke greier å nytte ressursene bedre. Så tafatte er vi ikke».
Nå skal Kvisle Utviklingspark bli et kraftsenter for å utvikle nye verdier. Slettens partner i Flisa Media, Ole Peder Berggren, blir daglig leder i parken.
– Vi krummer nakken og går på, jobber planmessig uten luftige visjoner, sier Sletten.

Trebaserte planer


Flisa Trykkeri vil ikke flytte til Hof, men den virksomheten som leier hos Klubben AS, vil flytte til Kvisler; lager og nettbutikken.
– Med 13.500 funksjonelle og moderne kvadratmeter er det mange muligheter, sier Berggren.
Den første leietakeren er allerede på plass. I virkeligheten flyttet de aldri ut; NorDans underavdeling med seks ansatte som drifter produktutvikling, innkjøp og salg.
Tretorget har lenge vært i gang for å finne ny trebasert virksomhet på Kvisler. Etter hva Glåmdalen vet, er det konkrete planer om trebasert produksjon for en stor, nasjonal virksomhet.

Kommersiell dugnad

I utviklingsparken kan flere bedrifter dra nytte av hverandre og av de ressursene som finnes på Kvisle; den staselige hovedbygningen som er en lite kjent kulturskatt.
– Ja, vi er i samtale med mulige leietakere, men vil bruke tid på å utvikle dette miljøet. Og når vi kan dra til oss virksomheter utenfra, er det fordi vi byr på gode ressurser, plass og beliggenhet. Selv om vi ligger på «andre siden av berget» i forhold til Gardermoen, sier Sletten.
Han har vist at det går an å tjene penger selv om bedriften ligger «itte akkurat urbant».
– Flisa Media har vist at de får det til. Nå skal vi bygge stein på stein og dette må bli en kommersiell solørdugnad, sier Einar B. Strømstad i styret.
 

Salget

Ordfører Ørjan Bue opplyser at kommunen har vært i dialog med Tore Rasmussen i NorDan-konsernet hele veien.

Han er klar på at kommunen ikke kan bidra til nye arbeidsplasser, men formidle interessenter videre til Rasmussen

400.000 kroner fikk kommunen for å drive omstilling.

Kommunens innspill har vært at det Rasmussen her kan gjøre, er å selge bygget videre for en overkommelig pris.

Og Rasmussen har vist vilje til å bidra til å finne gode løsninger ved seriøse tilbud, slik også konsesjonsloven pålegger et selskap som legger ned sin virksomhet i bygda og flytter produksjonen ut.

Tore Rasmussen sier seg fornøyd og lettet over at det fortsatt blir virksomhet i de tidligere produksjonslokalene.

– Det kjennes riktig at eiendommen nå legges i lokale hender, sier Rasmussen.

Han ser fordeler ved at de nye eierne allerede er sterkt involvert i regional oglokal næringsvirksomhet.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.