– Det ble en revolusjon

HISTORIE: Tidligere ordfører i Eidskog, Ivar Skulstad, holdt foredrag om Grensebanens betydning på Eidskog bygdetun Almenninga søndag. I år feirer banen 150 år og et tjuetalls mennesker dukket opp for å lære mer om den svært betydningsfulle jernbanestrekningen mot svenskegrensa.

HISTORIE: Tidligere ordfører i Eidskog, Ivar Skulstad, holdt foredrag om Grensebanens betydning på Eidskog bygdetun Almenninga søndag. I år feirer banen 150 år og et tjuetalls mennesker dukket opp for å lære mer om den svært betydningsfulle jernbanestrekningen mot svenskegrensa. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

EIDSKOG: Få teknologiske framskritt har forandret vårt distrikt mer enn jernbaneutbyggingen. Grensebanens 150 år fortjener virkelig en markering.

DEL

– Det handlet om å transportere tømmeret ut av distriktet, sier tidligere ordfører i Eidskog, Ivar Skulstad.

Hans svigerfar var siste stasjonsmester ved Matrand stasjon (tidligere kalt Eidskogen). Som en forlengning av Kongsvingerbanen ble navnet «Grensebanen» naturlig for strekningen fra Kongsvinger og mot Furumoen/Charlottenberg.

Er du født etter 1960 kan det være vanskelig å forestille seg en tid da damplokomotivene regjerte og revolusjonerte tømmertransporten her til lands.

Vi kjenner alle vår historie (forhåpentligvis). Den industrielle revolusjonens inntog forandret verden med sine teknologiske framskritt fra slutten av 1700-tallet og inn mot midten av 1800-tallet.

Var stor godsbane

Historiens og teknologiens vanvittige momentum unnslapp heller ikke sindige Norge. Og sikkert nok, fra midten av 1800-tallet og utover begynte også revolusjonen å forandre vårt land.

Fundamentet med jordbruk og skogbruk i vårt distrikt gikk vekk fra hestetransport og over på skinner.

– Grensebanen fraktet totalt 113 000 tonn, det var en stor godsbane rundt tiden 1905, sier Ivar om revolusjonen som forgikk mot svenskegrensa.

Gullalderen var fra 1900 til omtrent 1919. Etter to verdenskriger og nye teknologiske rykk ble jernbanen også offer for utviklingen.

Lastebilenes størrelse og rekkevidde økte fra 50-tallet og utviklingen på togfronten rakk ikke å matche tempoet som nå var blitt satt, og det gikk mot avvikling for banen på 60- og 70-tallet.

Artikkeltags