Legger ned tre jernbaneoverganger

SANERES: Planovergangen ved Seterstøa stasjon, like nord for Årnes.

SANERES: Planovergangen ved Seterstøa stasjon, like nord for Årnes. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tre planoverganger på Kongsvingerbanen skal legges ned og erstattes med undergang eller bru.

DEL

De tre planovergangene er Seterstøa stasjon i Nes, Sander stasjon i Sør-Odal og Magnor stasjon i Eidskog.

Hensikten er trafikksikkerhet og framkommelighet for jernbanen. Det skal samtidig tilrettelegges for eventuelt framtidig dobbeltspor der dette ikke allerede finnes.

Økt kapasitet

– Vi har ønske om å øke kapasiteten på Kongsvingerbanen i forhold til godstog. Bygging av krysningsspor ved Bodung stasjon i Nes og Galterud stasjon i Sør-Odal er også et leddd i dette, sier Tormod Bergerud, banesjef for Kongsvingerbanen.

Bane Nor har engasjert Asplan Viak i et prosjekt for utarbeidelse av reguleringsplaner.

– Vi har hatt oppstartmøter med kommunene og håper å ha utarbeidet forslag til reguleringsplaner i august i år. Da skal de ut på høring, og vi håper på vedtak i løpet av februar neste år, sier Bergerud.

Ulike alternativer

– Blir det undergang eller bru ved de tre stasjonene?

– Det er for tidlig å si. Vi jobber med ulike alternativer, og det er mange hensyn å ta. På Seterstøa må det for eksempel tas hensyn til at stasjonen ligger i nærheten av Glomma.

– Er det planer om sanering av flere planoverganger på Kongsvingerbanen?

– Vi jobber hele tiden med å sanere planoverganger i hele Norge, men nå er det Seterstøa, Sander og Magnor som står i fokus, sier banesjefen.

Nyhetsbrev fra Glåmdalen

Abonnér på Glåmdalens nyhetsbrev og få alle dagens viktigste nyheter rett i mailboksen hver kveld.

Da får du også oversikt over hva som skjer i kveld.

 

Artikkeltags