(Nidaros): DNB truer med å sperre kontoen din hvis du ikke legitimerer deg på nytt.

Bakgrunnen er krav fra norske myndigheter til identifisering av bankkunder i henhold til hvitvaskingsloven. Dersom bankene ikke har tilstrekkelig informasjon eller dokumentasjon på kunden, må de legitimere seg på nytt.

Hvis kunden velger å ikke identifisere seg, vil vedkommende i verste fall miste adgang til kontoen og banken kan avvikle kundeforholdet.

Det har ført til lange køer utenfor bankens lokaler flere steder i landet. Samtidig har lange ventetider med å skaffe seg pass, for å legitimere seg har bydd på problemer for DNBs kunder.

Sjekk den prisforskjellen: – Det er bare lureri hele greia!

Slik er situasjonen i Trondheim

Regionbanksjef Marcus Mauseth Trønsdal i DNB Trøndelag berømmer nå kundene som ønsker å legitimere seg på nytt.

– I Trondheim har nesten alle som har fått beskjed om å legitimere seg på nytt gjort det. Det er kun et fåtall igjen, sier han.

Men for etternølerne begynner det å haste.

Finanstilsynet har nemlig gitt DNB utsatt frist til 8. august for rapporteringen av legitimasjon av bankens kunder. Den gamle fristen var 1. august.

Om DNB ikke skulle klare å overholde fristen, har Finanstilsynet truet med dagbøter etter det. Det er ikke kjent størrelsen på disse. DNB sier de vil overholde fristen, og at de nesten er i mål.

Har du ennå ikke legitimert deg, kan du lett gjøre dette hjemmefra. Du kan nemlig legitimere deg via ID-sjekken i BankID-appen.

Barnepleier (28) advarer foreldre mot dette: – Kan være livsfarlig

Dette må du gjøre

Nå kommer regionbanksjefen med en klar oppfordring til dem som ennå ikke har legitimert seg.

– Til disse vil jeg oppfordre til å legitimere seg med BankID-appen så snart som mulig. Da trenger man kun gyldig pass eller nasjonalt ID-kort. Dersom man ikke har mulighet til å bruke BankID-appen eller mangler gyldig pass/ID-kort, er man hjertelig velkommen til å legitimere seg på vårt kontor på Torget, sier han.

Regionbanksjefen er tydelig på at det er viktig for banken at de får korrekt og oppdatert informasjon om kundene sine, som de er pålagt å ha fra norske myndigheter.

– Dersom kunden ikke kan vise til gyldig legitimasjon, etter flere purringer og informasjon fra oss, så kan vi dessverre bli nødt til å sperre kontoene og avvikle kundeforholdet, uttaler han.