Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.
Vinmonopolet rundet nylig 100 år. Det er verdt å sprette champagnekorken for.
For la oss et øyeblikk glemme debatten om at vinflaska godt kunne vært noen kroner billigere, og at det fortsatt finnes kommuner, som for eksempel Nord-Odal, hvor avstanden til nærmeste utsalg er i overkant lang. La oss i stedet feire jubilanten litt.
Helt siden oppstarten har det å begrense skadevirkningene av alkohol vært en av kjerneoppgavene til Vinmonopolet. Men på kjøpet har vi fått så mye mer. Blant annet et utvalg i verdensklasse. Vinmonopolet har 35.000 produkter i «katalogen». Alt kan bestilles uansett hvor du bor i landet. Det finnes knapt en annen vinbutikk i verden med tilsvarende utvalg. Og selv de små polutsalgene har en bredde i hyllene som slår det du finner i de aller, aller fleste butikkene som selger vin og sprit rundt om i verden.
«Vi skal både begrense og begeistre», sier administrerende direktør Elisabeth Hunter i Vinmonopolet i en pressemelding i anledning 100-årsdagen.
Og det lykkes de med i stadig større grad, tør vi påstå. For det er ikke bare utvalget som er i særklasse i det norske Vinmonopol-systemet. Også kundeservicen har tatt enorme steg siden den gang vi sto med polkatalogen i hånda og måtte bestille over disk. I dag møter du, jevnt over, meget kompetente medarbeidere som kan hjelpe deg med å finne det du er ute etter.
I den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen, Norsk kundebarometer, har Vinmonopolet vært fast inventar på Topp 10-lista de senere årene. I 2020 tronet Vinmonopolet på førsteplass, i 2022 endte de som nummer fire.
Vi kommer selvsagt fortsatt til å diskutere om det er for dyrt eller for billig, hvor mange pol vi skal ha og når de skal holde åpent. Vi skal krangle om grensehandel og taxfree-salg. Men er du blant dem som ønsker deg vin i butikken, så vær klar over at vi i så fall velger bort både et spektakulært utvalg og kunnskap.
Etter 100 år er Vinmonopolet blitt en garantist for begge deler.