Gå til sidens hovedinnhold

Gravid? Styr unna dette!

Artikkelen er over 5 år gammel

Med disse rådene kan du enkelt vurdere om det du spiser er trygt.

Gravide har et økt behov for energi, vitaminer og mineraler for at barnet i magen skal vokse og utvikle seg. Mange gravide er også opptatt av hva de får i seg i løpet av denne perioden.

Variert kosthold

Generelt trenger gravide mer jern, folat, kalsium og jod for å gi barnet en optimal utvikling. Jod bidrar blant annet til normal utvikling av hjerne og sentralnervesystem hos foster og spedbarn. Det er et mineral en del gravide kan få for lite av.

– Et variert kosthold med ulike matvarer er viktig for å dekke behovet for næringsstoffer hos både mor og barn under svangerskapet. Meieriprodukter er en god kilde til blant annet jod og kalsium. Tre porsjoner kan bidra til å dekke inntaket av kalsium, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Fisketyper

Hva du kan spise og i hvilke mengder får du et innblikk i hvis du følger myndighetenes kostråd på matportalen.no.

– Gravide bør holde seg unna en del fisketyper som for eksempel abbor og gjedde, i tillegg til fiskelever og rakfisk. De kan inneholde både bakterier og fremmedstoffer. Samtidig er det viktig at gravide får i seg nok jod. Gravide kan trygt spise sushi laget av rå, fersk saltvannsfisk, forteller Glemminge Arnesen.

Upasteuriserte meieriprodukter, produkter laget på melk som ikke er varmebehandlet, er heller ikke forenlig med en graviditet. Faste oster av upasteurisert melk, som Grana Padano og parmesan, regnes imidlertid som trygge.

Av de myke ostene skal man styre unna også dem som er laget av pasteurisert melk - blant annet brie, camembert og blåmuggoster. Årsaken er at de kan inneholde bakterier.

– Alle oster som er varmebehandlet, for eksempel på pizza eller i varme sauser, er trygge når de er varmebehandlet til over 70 grader, forklarer ernæringsrådgiveren.

Skadelig for barnet

Kjøtt er kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Men unngå rått kjøtt som spekemat, gravet kjøtt og biff tartar.

For alkohol er det ikke noen kjent minstemengde for hva som kan være skadelig for fosteret, og det anbefales derfor totalavhold fra alkohol gjennom hele svangerskapet.

–Selv om det selvfølgelig hadde vært fint å kunne skåle med ekte vare i glasset i bryllup eller lignende, finnes det flere gode alternativer. For eksempel smaker en «virgin-mimosa» med appelsinjuice og vann med kullsyre fortreffelig på varme dager, sier Glemminge Arnesen. (ANB)

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.