Stiller ut morens livsverk

VELKOMMEN: Lilla Gjems Aagesen åpner dørene til gården kl. 13.

VELKOMMEN: Lilla Gjems Aagesen åpner dørene til gården kl. 13. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

KONGSVINGER: I desember rundet hun 90 år. Da ga datteren sitt løfte. Lørdag 10. juni åpner jubileumsutstillingen for Elisabeth Aagesen, «Slik jeg så det».

DEL

– Plutselig var hun 90 år, og jeg bestemte meg for å grave i arbeidet hennes. Jeg oppsøkte malerier hun hadde solgt her hjemme, men også i Sverige, Danmark, Spania og USA. Jeg fant frem gamle omtaler og avisartikler, forklarer datteren Lilla Gjems Aagesen til Glåmdalen.

Nå inviterer hun og ektemannen, Finn Gjems, til utstilling på Granli Gård. Besøkende kan vandre fritt gjennom stue, soverom og fjøs - og få et innblikk i kunstneren Elisabeth Aagesens livsverk.

– Dette blir hennes åttende utstilling i distriktet siden den første på Helga Weng i 1980.

«Galleri» Granli Gård

I loftestuen i huset på Granli Gård henger et portrett Aagesen har malt av datteren.

 – Jeg husker jeg hatet det akkurat der og da. Jeg var 15 år, og måtte sitte helt stille i 20 minutter om gangen i tre runder. Men den dag i dag setter jeg umåtelig stor pris på det, sier Lilla Aagesen Gjems

Hun har knyttet sterke bånd til flere av morens bilder, og innrømmer det er vanskelig å velge ut hvilke som skal selges.

– Det er flere av bildene jeg håper noen bekjente kjøper, slik at jeg kanskje får se de igjen, ler hun.

«Mentalhygiene»

Kunstneren har selv uttalt hvordan trang til å male har vært der hele livet. Det var likevel ikke før hun var blitt godt voksen at hun gjorde yrke ut av det. Senere i sin karriere ble hun også mer personlig i stilen.

Elisabeth Aagesen er født i Bærum, men oppvokst i Oslo. Hun har også i sine malerier valgt å dokumentere Oslo, slik hun så det.

– Hun gikk rundt med tankegangen «det blir sikkert revet, jeg må skynde meg å male det». Hun har malt flere bygninger som senere er blitt revet eller har brent ned, forteller Lilla Gjems Aagesen.

Selv har Elisabeth Aagesen skrevet at det er de nære ting, det man ofte har lett for å overse eller ta som en selvfølge - som opptar henne som kunstner. Enten det er vårens første grønne kvist eller et solstreif på høstblader.

– Det er mye som er ille i verden, bildene hennes kan nesten virke litt som «mentalhygiene», synes datteren.

Malerinnen med stor M

Maleriene har høstet god kritikk, til tross for at selvpromoteringen har uteblitt. Elisabeth Aagesen har likevel vært målrettet. Hun ønsket å gå som elev hos Rigmor Holter ved Asker Malerskole, men den døren ble lukket, da de mente hun var for gammel.

– Da satte hun foten i døra, og sa «jeg kan ikke ta et nei for et nei!», gjengir datteren.

Og studiene hos blant annet Holter ga resultater.

«Det som slår en med hennes bilder er at hun er malerinnen med stor M. Hun har dette ekte talentet som det ikke er til å ta feil av», skrev Ole Hauki i Ullern Avis i 1984.

Også Kvinnemuseet har fått øynene opp for den talentfulle malerinnen. Elisabeth Aagesen donerer bort maleriet «Husmorferie» til dem.

«HUSMORFERIE»: Elisabeth Aagesen donerer til Kvinnemuseet.

«HUSMORFERIE»: Elisabeth Aagesen donerer til Kvinnemuseet. Foto:

Artikkeltags