Torsdag 2. februar valgte både Rema 1000 og Coop Extra å sette ned prisene. Det skjedde bare dagen etter at flere pristester viste at de hadde skrudd opp prisene med opp mot 10 prosent. Nå mener eksperter Nettavisen har snakket med at ingen av kjedene vil våge å sette opp prisene på svært lang tid.
Langvarig priskrig
– Konkurransen i dagligvaremarkedet nå er et skikkelig bikkjeslagsmål. Det er knallhard konkurranse og ingen av kjedene vil gi seg, sier dagligvareekspert Odd Gisholt.
Gisholt har fulgt den norske dagligvarebransjen i en årrekke og er tidligere rektor ved Norges Varehandelshøyskole og høyskolelektor ved BI.
Alle kjedene sier de vil være billigst, les deres kommentarer lenger ned.
– Den knallharde konkurransen kommer til å fortsette lenge, flere måneder, sier Gisholt.
Tidligere denne uka meldte Kiwi at de vil låse prisen på 140 varer, men ifølge Gisholt vil ikke kjedene sette opp priser på andre varer heller.
Bitterhet og prestisje
Gisholt får støtte fra Trond Blindheim som underviser i markedskommunikasjon og forbrukeratferd ved Høyskolen Kristiania..
– Jeg tror det er mye bitterhet og prestisje hos kjedene nå. Denne priskrigen tror jeg kan pågå lenge, i mange uker og kanskje flere måneder, sier Blindheim.
Det sterke søkelyset på dagligvarebransjen gjør det vanskelig for aktørene å øke prisene, mener Blindheim.
– Kjedene vet utmerket at både folk, politikere og ikke minst journalister følger tett med på hva de gjør. Forbrukerjournalistene har testet butikkene nesten daglig, og det gjør at de ikke kommer unna så lett med å sette opp prisene, sier Blindheim.
Dagligvareekspert, Erik Fagerlid, er litt mer skeptisk til varigheten av de lave prisene.
– Jeg tror ikke kjedene kommer til å tørre å skille seg prismessig ut på kjente merkevarer som for eksempel Grandiosa, Coca Cola osv. Det er mer sannsynlig at de tar det ut på varer som det er vanskelig for forbrukeren å sammenligne, for eksempel brød, frukt og grønt eller, andre egne merkevarer, sier han.
Fagerlid ser også for seg at prisøkningene først vil tas ut på varer som vi kjøper sjeldnere, for eksempel rengjørings - og hygieneartikler.
Må tåle tap
Odd Gisholt mener det ikke er tvil om hvem som vinner på priskrigen.
– Dette er bra for oss forbrukere. Kjedene kommer til å svi og det vil gjøre lønnsomheten deres dårligere.
Coop har sagt at de selger varer med tap. Det kommer de til å fortsette med tror Gisholt.
– Selv om de taper penger, tror jeg ikke de setter prisene opp igjen før de andre. De har sagt at Coop Extra skal være billigst og da må de holde prisene nede for å ha noen som helst troverdighet.
Fagerlid fremhever at den beste markedsføringen for de tre kjedene er å være billigst.
– Oppmerksomhet om å være billigst, er verdt veldig mye markedsføringspenger. De velger nå heller å tape penger for å ikke miste profilen sin. På en måte kan du si at de tvinger seg selv til å tape penger for det lønner seg for omdømmet, sier han.
Øystein Foros, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole sier at aktørene mest sannsynlig brenner penger nå.
– Det pågår et spill mellom de tre aktørene som det blir spennende å følge.
Alle vil være billigst
Både Kiwi, Extra og Rema 1000 sier de vil være den billigste dagligvarekjeden.
– Som de fleste har fått med seg denne uken, er det Kiwi som er prispresseren i Norge. Hadde det ikke vært for Kiwis prispress, hadde prisene i markedet vært mye høyere i dag. Det er vi stolte av, sier kommunikasjonssjef Kristine Arvin i Kiwi.
Hun vil ikke svare på hvor lenge de vil holde prisene nede eller hvor lenge de vil fortsette priskrigen.
– Av konkurransehensyn kan vi ikke si noe om fremtidige priser. Men vi skal sørge for å fortsatt være billigst, sier Arvin.
Også Extra sier de vil ha posisjonen som Norges billigste lavpriskjede. Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen viser til en pristest fra før jul der Extra var billigste landsdekkende kjede, riktignok etter Oda som ikke har tilbud i hele landet.
– Vi ønsker å holde posisjonen som Norges billigste landsdekkende kjede, men hvordan dette kommer til å påvirke prisene fremover kan vi av konkurransehensyn ikke kommentere, sier Kristiansen.
Rema 1000 sendte torsdag 3. februar ut en pressemelding der de slår fast at målet om å være billigst på mat står fast.
- Siden 1979 har vi hatt som mål å ha de laveste dagligvareprisene. Det målet endrer vi aldri. sier Tom Kristiansen, administrerende direktør i Rema 1000.