Uno Life er konkurs

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, er glad for at Uno Life er konkurs. Foto: Forbrukerrådet/ANB

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, er glad for at Uno Life er konkurs. Foto: Forbrukerrådet/ANB

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Vi er veldig fornøyde med at selskapet er konkurs.

DEL

Det nettbaserte helsekostfirmaet Uno Life er konkurs.

Forbrukerrådet har mottatt over tusen klager på firmaet fra fortvilte forbrukere. Mange kan ha tapt penger.

Til NTB sier Forbrukerrådet at antall klager på Uno Life er «unikt». Rådet har mottatt mer enn 6.000 henvendelser og mer enn tusen klager. Forbrukerrådet får vanligvis totalt 100.000 henvendelser i løpet av året og behandler rundt 5.000 klager.

– Vi er veldig fornøyde med at selskapet er konkurs. En iherdig innsats for forbrukerne fra vår og Forbrukerombudets side førte til selskapets fall, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Selskapet skal ha sendt fakturaer til mange som ikke har inngått noen avtale med dem, eller kunder som kun har akseptert en prøvepakke.

Flønes legger til at Forbrukerrådet på det verste måtte leie inn ekstra mannskap for å ta seg av alle telefonene.

Selv om Uno Life er konkurs, er ikke saken over for dem som skylder selskapet penger, eller som har penger utestående.

– Ved en konkurs kan konkursboet kreve inn utestående penger. Får du et krav fra Uno Lifes AS, kan du klage til Forbrukerrådet dersom du er uenig, sier Flønes.

De som har penger til gode, må kontakte boet via konkursboets advokat.

– Man finner informasjonen i Brønnøysundregistrene. Dessverre er det grunn til å tro at pengene er tapt. Årsaken til at man går konkurs er jo at man ikke kan betale regningene sine.

Uno Life har i tillegg solgt det de mener er utestående fakturaer til Avida Finans.

– Får du et pengekrav fra Avida Finans du er uenig i, må du klage skriftlig så det ikke går til inkasso, sier Flønes.

(ANB-NTB)

Artikkeltags