Dette snustrikset kan spare deg for 30 kroner per boks

Av

Blir det for dyrt med harryhandel? Da kan netthandel være løsningen.

DEL

Nettavisen har de siste ukene hatt et fokus på grensehandel, der det til dels er svært gode penger å spare på både mat, alkohol og tobakk.

En av de tingene det er mest å spare på ved en Sverige-tur, er det ursvenske produktet snus. Som i mange tilfeller er billigere å kjøpe i butikk i Sverige enn på taxfree.

Så mens for eksempel en porsjonpakke koster 90-100 kroner i norske butikker, er prisen omtrent halvparten i Sverige.

Grensehandel kan fort bli dyrt

Men det å ta turen til Sverige med bil er såpass dyrt at det langt fra er sikkert om du sparer penger.

Derfor har det oppstått en egen bransje som forsøker å utnytte høye norske priser, ved å selge billigere snus på nett.

Men i motsetning til godteributikkene som sender varer opp til 350 kroner til Norge gjennom posten uten avgifter, har flere svenske svenske snusselskaper etablert seg i Norge med norske selskaper.

Snus.com, Snuslageret og SnusHjem har alle kommet til Norge - i tillegg til den norske tobakkspesialisten M Sørensen også selger på nett. Prisene er forholdsvis like i de forskjellige nettbutikkene, og det er stort sett 15-30 kroner å spare per snusboks.

Nettbutikken til den norske tobaksspesialisten M Sørensen har omtrent samme utvalg og priser på snus som de svenske aktørene som har etablert seg i Norge.

Tungt avgiftsbelagt, men likevel høye marginer i butikkene

I likhet med røyk, er snus et produkt med høye særavgifter. I 2019 er avgiften på 105 kroner pluss moms per 100 gram - totalt 131,25 kroner.

Mengden snus varierer veldig mye mellom forskjellige produkter, men i en «vanlig» General No1 med løs snus, er det 42 gram. Det betyr at den rene tobaksavgiften er 55 kroner.

For porsjonssnus er det som regel godt under halvparten så mye produkt, og avgiften reduseres deretter.

15-30 kroner billigere

De spesialiserte nettbutikkene selger General No1 til ca 86 kroner. Trekker vi fra 55 kroner i snusavgift sitter de igjen med 31 kroner per boks, og av dette er 6,20 moms.

Meny selger også snus på nett - med samme pris som i butikk.

I de resterende 25 kronene skal nettbutikkene både dekke inn innkjøp, gratis frakt, lønn og driftskostnader.

Til sammenligning tar Meny og Kolonial.no henholdsvis 104 og 102 kroner for den samme pakken. Særavgiften er den samme.

Prisforskjellen er litt større på mange porsjonspakker, typisk 25 kroner.

- Stort volum, lave kostnader

Nettavisen har tatt en prat med kommunikasjonssjef Markus Lindblad i Snusbolaget, som står bak Snuslageret, for å høre hvordan dette er mulig.

- Hva kan dere selge snus med såpass mye lavere pris enn butikker, på et produkt som har så høye avgifter?

- Hemmeligheten er de store volumene med snus vi selger. Vi oppnår god lønnsomhet gjennom lave faste kostnader og stort volum. Kiwi har over 600 butikker i Norge, mens vi bare har én butikk. Det utgjør en stor forskjell, sier Lindblad.

Ifølge Lindblad har de alene hatt en omsetning på rundt 500 millioner kroner i året som gikk - og de er ikke alene om markedet.

Kan ikke utnytte 350-kronersgrensen

Fra før er det ganske stor «grensehandel» med godteri, med svenske nettbutikker som sender sukkerholdige varer til Norge rett under tollfrigrensen på 350 kroner.

Ifølge Lindblad kan ikke snusbutikkene bruke samme smutthull.

- Snuslageret er et norsk selskap som følger norsk lov. Fordi det ikke er lov å selge svenske tobakksvarer til norske konsumenter via netthandel, så gjør vi ikke det. Vi ønsker å ta konsumenter og markedsandeler fra den svensk-norske grensehandelen, sier han.

Snusboksene i Norge før nye regler satt en stopper for fargesprakende design på boksene.

Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Noe av årsaken til forbudet om salg av svenske produkter er de nye gusjegrønne snusboksene med nøytralt design som ble påbudt i Norge i fjor.

- Vi tror at med vår prisforskjell på rundt 20 kroner per boks, så kommer flere nordmenn til å handle på nett fremfor å reise til grensen. Det tjener både nordmenn, den norske staten og miljøet på.

Snus er et produkt med 18-års aldersgrense, og alderskontroll på nett har historisk vist seg å være svært utfordrende. Lindblad avviser at dette er noen utfordring for dem.

- Vi sikter på 100 prosent alderskontroll der vi sammen med Klarna har utviklet en funksjon der de sjekker personnummer, adresse, kredittkortnummer og verifisering skjer med mobil BankID.

Artikkeltags