Gå til sidens hovedinnhold

For 20 år siden startet familien det som har blitt et bedriftseventyr – nå har de utviklet noe helt nytt

– Hva gjør egentlig kunstgjødsel og sprøytemidler med jorda vår? Det var spørsmål Helge Nordquist stilte seg da han tok over en stor gård på Disenå. Den tanken slapp ikke taket, og det var spiren til det som nå er en 20-årig suksesshistorie for Biosa.

Nå står familiebedriften på spranget til å komme inn på Coop-kjedens marked med sin nye iste – rooibos-te laget på melkesyrebakterier. Får de klarsignal derfra, betyr det minst en halv million flasker i året. Da snakker vi virkelig om storstilt produksjon.

Gjør hele jobben sammen

De har lenge vært store på helsekostprodukter, men dette kan bli noe enda mye større. Skjer det, må de tenke på å utvide. For hele familien er engasjert i Biosa Norge – med mor og far Helge og Berit og barna Mattis (33), Lone Kristine (31) og Johan (24).

Hele familien er med og produserer, pakker og følger hele prosessen fram til ferdig produkt i lokalene på Disenå.

– Mange har spurt oss hvordan vi klarer å jobbe med og være sammen med foreldrene våre hele tida. Men vi er forskjellige og utnytter hverandres styrker. Vi er mye sammen, trives sammen, og det har vi alltid gjort, sier Lone Kristine.

– Ungene våre ville heller være hjemme på gården enn på SFO, og de hadde gjerne med kamerater hjem, som også heller ville være hos oss enn på SFO, sier mamma Berit, som hele tiden har hatt regnskapsansvaret for familiebedriften.

– He he, ja litt «barnearbeid» har det nok vært for ungene våre. Den tida klistret vi jo på etiketter for hånd, og det var de ofte med på. Nå er det maskiner til alt slikt arbeid, sier Helge, og viser rundt.

De har ikke akkurat ropt så høyt om per, familien Nordquist. Det hele startet for 20 år siden i et av rommene hjemme på Bråten gård på Disenå. Det vokste de snart ut av. Så ble det et større lokale på Skarnes, mens de siden september i fjor har holdt hus i det som var den gamle ysteriet på Maarud. Her er store stålkummer på rekke og rad, det er dunker med melasse, og bakteriestammene som er kjøpt fra laboratorier verden over, utvikles.

– Var på sporet av noe

Tilbake til starten: Helge begynte å lese seg opp på hva det gjør med jorda å tilføre så gifter og kunstig gjødsel, som det han og bønder flest gjorde på større bruk. Men han var ikke komfortabel med et «giftig» jordbruk, og tenkte nytt.

(saken fortsetter under bildet)

– Jeg måtte finne lesestoff på engelsk, for dette var det lite eller ingen ting blest om i norsk landbruk. Og jeg lærte at det er bedre å tilføre bakterier i jorda, bakterier som jo ble tatt vekk ved bruk av sprøyting og kunstgjødsling. Vi fant bakteriekulturer i utlandet som vi brukte. Da ble halmen borte, det ble grønt, og fuglene var interessert i det jeg gjorde på jordet. Da skjønte jeg at vi var på sporet av noe viktig, sier Helge.

De har alltid drevet nøkternt, uten den store blesten, men de har et solid marked. Tyskerne var veldig tidlig ute med å tenke alternativt og økologisk, og den grønne bevegelsen i Tyskland har trykket familien Nordquists produkter til sin favn:

-Vi er inne i kjeden Reformhaus, og det er vi ganske stolte av. Å få det til på det tyske markedet, som har så mange gode aktører og setter helsekost høyt, det er en fjær i hatten, sier familien, der vi treffer dem rundt kaffebordet i bedriftens lokaler.

– Det er fryktelig morsomt, som et eventyr for oss, den utviklingen vi har hatt. Og det ene landet etter det andre tar kontakt og vil ha produktene våre, sier datteren Lone Kristine, 31, som både står for markedsføring og design av etiketter til flaskene og kannene, designutdannet som hun er.


Når de får satt den nye etikettmaskinen i drift, så vil 3600 flasker passer etikettmaskinen hver time. Da er det Lone Kristines bumerke som settes på alle.

Viktig støtte

Produktene Vita Biosa og Terra Biosa fikk godkjenning i 2001, og har i lengre tid vært suksessvarer både i Norge og Tyskland. Vita-produktene er det vi finner i helsekostbutikker, og er urter og safter som er fermentert og som er godt for helsa vår, og det er gjort i Odalen. Det er det få som vet.

Terra-produktene er bakteriekulturer som utvikles og som brukes i jordbruket.

Når de forhåpentligvis nå tar et nytt steg inn i en av de store matvarekjedene våre, har det vært godt å ha hjelp av Klosser Innovasjon, og Ida Gulbrandsen kan ikke få fullrost familiebedriften:

– Dere er så flinke, og det har dere vært hele veien. Det var jo via hestefôr jeg fant fram til dere. Jeg ønsket et «grønnere» fôrtilskudd til hesten min, og bestilte Animal Biosa. Ikke ante jeg at firmaet holdt til i vårt distrikt. Det var en overraskelse, og når jeg nå følger dem videre på veien mot en enda større etablering, må jeg si jeg er imponert over hvordan de takler alt fra tidspress til papirarbeid som må til, sier Ida, som er stolt av å ha dem på laget som inkubatorbedrift for Klosser Innovasjon.

Biosa Norge har også fått tilskudd til et forprosjekt fra Innovasjon Norge til å utvikle konseptet for det nye produktet.

For det er ikke bare-bare å slippe til i en stor kjede. Mye skal bokstavelig talt veies og måles.

– De skal til og med vite hvor mye luft hver flaske tar i hylleplass, sier Helge, for å illustrere hvor detaljerte beskrivelser de må levere.

Håndbrygget i Odalen

Den fermenterte Rooibos-teen fra Sør-Afrika er smaksatt med tre ulike smaker: hylleblomst, blåbær fra norske skoger og sitron med en dæsj ingefær.

Hver flaske inneholder fem milliarder melkesyrebakterier:

– Alle ingrediensene i teen er økologiske, bortsett fra vannet, da. Men det er godt i Odalen!

(saken fortsetter under bildet)

Landbruket etterspør mer og mer økologiske og miljøvennlige måter å drive på, som det å tilsette melkesyrebakterier i rundballer:

– En bonde på Lillehammer testet det ut, rundballene som var satt inn med våre melkesyrebakterier, kontra vanlige rundballer, og dyra hans valgte alle rundballene våre først, før de tok for seg av de andre rundballene. Det er dyrenes instinkt som velger det sunneste, sier Helge.

– Våre produkter har funnet en sentral plass i regenerativt jordbruk. Det er en fremadstormende driftsmåte som setter fokus på karbonbinding i jorda, humusbygging, plantehelse og minimal jordbearbeiding. Og den kan benyttes av både økologiske og konvensjonelle jordbrukere, sier Helge.

Tror på trippel omsetning

Eldste sønnen, Mattis, har jobb i Forsvaret, men har tatt over som styreleder i familiebedriften:

– Det blir nok familiebedriften på heltid etter hvert. Min jobb blir i første omgang å lege planer framover for hvordan vi kan utvikle oss, produktene og nå enda mer ut i verden, sier han.


Yngstemann Johan er teknisk ansvarlig, både for produksjonsmaskinene og for alt innen IT.

– Jeg tror dere kan triple omsetningen. Da spørs det om dere må ansette folk også, for det er jo ikke mange nok familiemedlemmer til å «ta unna» alt som kan komme, sier Ida fra Klosser Innovasjon.

– Ja, hvis Coop smeller til og skal ha en halv million flasker i året, da får vi behov for større produksjonskapasitet raskt, men vi har uansett planer om å få de nye produktene ut hos økologiske nisjebutikker, kafeer og restauranter. Her får vi hjelp av Charlotte Mohn Gaustad, som kommer med forslag til hvilke typer mat de forskjellige teene passer til. Det er et samarbeid vi setter stor pris på, sier Helge og Johan.

Familien har også merket at etterspørselen faktisk økte i takt med koronapandemien:

– Helse og immunforsvaret blir viktig for mange når vi ser hvordan et virus kan ramme, sier Helge.

Han runder snart 66 år, og planen er å trappe ned – litt:

– Pappa kommer nok til å være her til han stuper, ler Mattis.

– Vi foreldrene kommer nok til å ta oss noen flere fridager innimellom. Det kan være fint å kunne dra på hytta ei helg, uten å haste ned igjen søndag kveld, humrer Helge.

Kommentarer til denne saken