Bjarne frister med søtsaker på Farmen-markedet

GRUE: Bakeriet var allerede en etablert bedrift i 1918. 100 år senere er Evensens Bakeri & Conditori favoritten på Farmen-markedet.

DEL

En hel salgsbod med søte fristelser. Sjokoladekake, wienerbrød, skolebrød, sukkertøy, polkagriser og nykokt kaffe får storbonden og hans to hjelpere til å løpe bort til Bjarne Evensens bod på Farmen-markedet.

Evensens Bakeri & Conditori AS var allerede en godt etablert familiebedrift i 1918, som er sesongens Farmen-år. Derfor synes grunnleggerens oldebarn, Bjarne Evensen, at det er stas å få være med på Farmen.

Over 123 år med bakeri

– Vi har fått mye bra oppmerksomhet på de tre første markedene, og det fortsetter. Vi merker også interessen utenifra, og har fått mange kommentarer om at vi synes godt på markedene på Gruetunet, sier Bjarne Evensen. Han opplever at det er blitt mange nye kunder etter det første Farmen-markedet.

Det var hans oldefar, Even Evensen, som grunnla Evensens Bakeri & Conditori AS på Kirkenær. Det er 123 år siden. Deretter tok hans sønner Rolf og Even jr. over. Rolf var Bjarnes bestefar, og deretter tok Odd over og drev bakeriet til sønnen Bjarne kom inn på eiersiden. Familiebedriften reindyrker fortsatt det lokale, og opplever igjen en vekst.

Gamle oppskrifter

– Vi er og blir en familiebedrift, men to av de ansatte er også inne på eiersiden nå. Vi tar vare på de sterke tradisjonene, har tatt fram igjen gamle brødoppskrifter, og nå har vi truffet med disse. Det skal være litt nostalgisk preg, og da passet det godt med Farmen-markedet, sier Bjarne Evensen, som selv har vært med på alle markedene.

Der frister han deltakerne med sjokoladekake, skolebrød og mye annet godt man får lyst på etter dager og uker uten sukker.

Det er alltid ei stor sjokoladekake som frister, og disse er også blitt populære i utsalget på Kirkenær.

Merker økt trafikk

– Jeg var på et informasjonsmøte etter at Farmen bestemte seg for Grue. Det er flott at de bruker lokale bedrifter, slik som oss. Og spesielt når vi allerede var godt etablert og hadde holdt på i over 20 år i 1918, sier Evensen, som er klar til å bruke Farmen-effekten for det den er verdt.

– Hva det vil si i omsetning, vet jeg ikke enda. Men vi merker det allerede på trafikken og nysgjerrigheten. Da vi var med på det åpne markedet lørdag, klarte vi nesten ikke å ha nok skolebrød og wienerbrød. Det gikk hundrevis av disse, sier Evensen, og tror at Farmen vil trigge enda flere til å komme innom.

Evensen regner med at han har lagt ned tre-fire ukers med arbeidsinnsats for å være med på Farmen, men synes samtidig det er viktig. Sosiale medier og digitale kanaler kan brukes i markedsføring, og han merker mange klikk og mye engasjement på nettet også.

– Det blir et avbrekk i hverdagen, og jeg synes det er viktig å stille opp når vi får et slik arrangement til Grue. Dette ser jeg på som positivt for hele kommunen, sier Evensen.

Han har med seg varene til markedet, og så blir disse dandert slik at det skal friste mest mulig.

– Jeg er klar til Farmen kjendis også, dersom vi får den, sier Evensen, som har ni ansatte fordelt på seks årsverk i bedriften.

Artikkeltags