Mangelvare i 300 kommuner

For at elbiler skal konkurrere med fossilbiler også utenom pendling til og fra jobb må det bli flere hurtigladere utenfor de største byene, mener Norsk elbilforening.

For at elbiler skal konkurrere med fossilbiler også utenom pendling til og fra jobb må det bli flere hurtigladere utenfor de største byene, mener Norsk elbilforening. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det er behov for 3.000 flere hurtigladere til elbiler i Norge innen 2020.

DEL

– Elbilforeningens oversikt viser at fortsatt mangler hele 300 distriktskommuner hurtigladere for elbiler. Tilgang til hurtigladning langs veinettet i hele landet er kanskje den viktigste barrieren for at folk skal velge å skifte til elbil, sier foreningens generalsekretær, Christina Bu.

Mangler ladere

Norge er allerede blant de fremste elbillandene i verden, men 300 av landets kommuner mangler hurtigladere.

Det er omtrent 850 hurtigladere til elbil i Norge, men det er behov for 3.000 flere innen 2020, skriver Nationen og viser til beregninger fra Norsk elbilforening.

Det var omtrent 120.000 elbiler på norske veier i første halvår av 2017. Om Norge skal nå utslippskuttsmålene satt av Stortinget, må det øke til rundt 400.000 i 2020, ifølge foreningen.

Nasjonal plan

Elbilforeningen sier det vil koste tre milliarder kroner å bygge 3.000 hurtigladere, én milliard i året fram til 2020.

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité vedtok før sommerferien at det skal lages en nasjonal plan for alternative drivstoff, inkludert hurtigladere. Planen skal omfatte områder der det i dag ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ut blant annet slike ladere. (ANB-NTB)

Artikkeltags