Gå til sidens hovedinnhold

Elbil-boom på bygda

Tre av fire nybiler solgt her i distriket i fjor kom med ladekabel. Er elbil-boomen kommet til bygda?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Bitende vinterkulde og store avstander gjør at det sitter langt inne for mange her i distriktet å gå over fra forbrenningsmotor til elbil. De fleste av oss har ikke all verdens glede av tilgang til kollektivfelt. Ei heller sparer vi titusener på gratis eller rabatterte bompasseringer.

Likevel skjedde det altså noe i 2020. Salget av ladbare biler tok for alvor av også hos oss. Av de drøyt 1000 nybilene som ble solgt i Kongsvinger, Eidskog, Sør-Odal, Nord-Odal og Grue i fjor, var tre av fire hybridbiler eller rene elbiler.¨

Les også: Bilsalget 2020

Leder Reidar Bekken i bilbransjeforeningen i Hedmark er overrasket. Ikke over retningen bilsalget tar, men at det går så fort. Så sent som i 2019 viste undersøkelser at over halvparten av dem som planla å kjøpe ny bil så for seg en diesel- eller bensinbil. Men mye har skjedd på kort tid. En ting er avgiftspolitikken som gjør at ladbare hybrider og – ikke minst – elbiler fortsatt kommer svært gunstig ut. Lansering av stadig nye modeller, inkludert flere SUV-er med firehjulstrekk, gjør at mange nybilkjøpere finner en elbil som passer for dem. Rekkevidden blir stadig bedre, ladeinfrastrukturen likeså.

Målet om at det kun skal selges utslippsfrie nybiler i Norge i 2025 virker plutselig oppnåelig.

Men utviklingen er skjør. Uten en avgiftspolitikk som i ekstrem grad favoriserer el- og hybridbiler, vil salget stupe. Elbiler vil rett og slett bli for dyre til at andre enn entusiaster og miljøforkjempere med god råd vil kjøpe dem. I så måte har det faktum at Norge i alle år har avgiftsbelagt bilkjøp veldig høyt, hjulpet oss til å få en rask overgang til elbiler. I andre land, hvor biler tradisjonelt har hatt lave avgifter, er det å kjøpe elbil dyrt sammenlignet med det å kjøpe en tilsvarende bil med forbrenningsmotor.

Så mens elbilandelen har passert 50 % av nybilsalget med god margin her til lands, har elbilandelen i Europa så vidt passert fem prosent. Det norske elbilsalget er helt enestående. Det er gledelig, ikke minst fordi det bidrar til friskere luft lokalt. Men sett med globale klimaøyne, er det bekymringsfullt at andre land henger såpass langt etter.

Kommentarer til denne saken