Blant alle de kjipe hverdagshendelsene som kan ramme de fleste av oss, er nok det å komme hjem fra handleturen og oppdage en ny bulk i bilen blant de aller mest irriterende. De fleste har forsikring som dekker det, men det blir jo en del styr med skademelding, taksering, levering og henting på verksted, leiebil – og selvsagt en egenandel.

Og så skulle man jo tro, da, at de som er så uheldige å dunke borti nabobilen en hektisk lørdag formiddag utenfor kjøpesenteret legger igjen en lapp med kontaktinformasjon eller på annen måte gir seg til kjenne. Da slipper også den skadelidende egenandelen på forsikringen sin. Men sånn er det ikke, dessverre. Svært mange smyger seg vekk fra åstedet for å slippe unna alt bryderiet.

Noe Katrin Andersen, bosatt i Kongsvinger, fikk erfare denne uka. Bilen ble bulket, ingen beskjed og nå venter reparasjon og kostnader.

«Det må ha vært en ganske kraftig smell, og det er ergerlig at folk bare drar sin vei. Vi krysser fingrene for at noen kan ha sett noe og kan gi opplysninger. Det er skikkelig ergerlig at folk gjør sånt», sier Katrin Amundsen.

Hun er en av mange tusen som opplever dette hvert år. Bare i løpet av første halvår i år fikk forsikringsselskapene meldt inn 16.053 karosseriskader på parkert kjøretøy, opplyser If i en pressemelding. Det er en økning på nesten 3000 parkeringsskader sammenlignet med året før.

Og sjokkerende mange av oss, ellers (får vi anta) stort sett lovlydige borgere, finner det aldeles greit å stikke av uten å legge igjen beskjed.

Undersøkelser har vist at så mange som åtte av ti av dem som har fått bilen skadet på en parkeringsplass, har opplevd at synderen stikker av.

«Å bulke inn i en annen bil på en parkeringsplass eller i et P-hus kan skje den beste», konstaterer kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Og det har han jo rett i. Men «den beste» sier definitivt ifra når han, hun eller hen har skadet andres eiendeler. På dette området trengs en kollektiv skjerpings, folkens.