Gå til sidens hovedinnhold

Husdrømmen ble rene marerittet

Artikkelen er over 7 år gammel

De fant drøssevis av alvorlige feil og mangler ved «Drømmeboligen» de kjøpte, men da de oppdaget gasslekkasjene, sa de stopp.

Nå har Hans Martin og Heidi Hanssen fått huskjøpet hevet etter lang tids kamp, på grunn av mangler som ville koste cirka én million kroner å rette opp, på et hus som sto ferdig i 2010.

– Huset ser jo kjempefint ut, og vi trodde vi hadde funnet drømmeboligen og det perfekte oppvekststedet for våre to små barn. Men det var ikke tilfelle, det var bånn i bøtta, gitt. Boligdrømmen sprakk, og det har tæret hardt på hele familien. Men nå er vi bare glade. Det var en befrielse å få kjøpet hevet, selv om det tok lang tid, sier Hanssen.

Uten å gå veien om rettsapparatet har huskjøperne fått gjennomslag på alle klagepunkter, og har fått tilbake både indeksregulert kjøpesum, og kompensasjon for egeninnsats på hus og eiendom. Det skjer ikke ofte.

– «Alt» var feil

Familien ante raskt uråd etter innflytting 1. november 2011. To uker etterpå ringte GIVAS og lurte på om ikke huset skulle kobles til vann og kloakk.

Tilkoblingen var ikke registrert. En el-sikkerhetskontroll avslørte store mangler på det elektriske anlegget, blant annet manglet det jording.

– Hvordan dette huset kunne få ferdigstillelses-attest er en gåte for meg. Etter hvert begynte vi å lure på om noe i det hele tatt var gjort riktig. Det er grunn til å sette spørsmålstegn ved hvorvidt flere fagfolk som har skrevet under på byggepapirer, i det hele tatt har vært i huset. Mye av arbeidet må den opprinnelige eieren ha gjort selv, mener Hanssen.

Bare to grader inne

– På gulvet i 2. etasje målte vi to grader, når det var minus 16 ute. Da er det stusslig å være ett år og krabbe på gulvet. Det var full gjennomtrekk fordi det manglet vindsperre; i et rom i blåste stearinlyset ut, forteller Hanssen.

Listen over feil og mangler fra selskapet som Hanssen tegnet boligkjøperforsikring i, er uvanlig omfattende. Her er noen eksempler:

  • Oppvarming med vannbåren varme (fra gassanlegg) fungerte ikke.
  • Konstruksjonsfeil ved bindingsverk, balkongbjelker og i overgang mellom etasjer.
  • Gasstanken var ikke forskriftsmessig registrert.
  • Gasslekkasjer.
  • Takstein falt ned fra taket rundt hele huset.
  • Løse gulvfliser.
  • Garasje og gasstank var plassert utenfor eiendommen.
  • Tilgang til sluk i baderom var murt igjen.
  • Kommunen hadde ikke korrekt informasjon om hvem som faktisk hadde utført arbeid på boligen.
  • Brudd på dampsperre.
  • Flere feil ved vinduer.

Gasslekasjer

– Det alvorligste var likevel gasstanken. Den var plassert utenfor eiendommen, det fantes ikke dokumentasjon på installeringen, og det var lekkasje både fra tanken og et tilkoblingspunkt. Det var jo livsfarlig; ikke bare for meg og min familie, men for hele boligfeltet Bogerlia. Gassanlegget måtte stenges. Da ble det fortgang i saken, forteller Hanssen.

Familien begynte å fremme krav om heving av kjøpet på forsommeren 2012, og en takst avslørte mangler for bortimot én million kroner. Det ble foretatt flere takseringer, blant annet gjennom boligkjøperforsikringen og fra motpartens eierskifteforsikring.

– Takstrapportene var samstemte i hva som var feil, men det var store sprik i vurderingen av hvor mye det ville koste å rette opp feilene, fra 200.000 til cirka éN million kroner, sier Hanssen.

Langdryg prosess

– Først fikk vi tilbud fra motpartens selskap (NCL) om 200.000 kroner. Da vi ikke godtok det, ble budet doblet, uten at vi godtok det. Etter hvert ble det avdekket så mye feil og mangler at vi bare ville ut av elendigheten, men det ble et langdryg prosess. Først i begynnelsen av april var avtalen om å heve kjøpet klar. Familien fikk leid en rekkehusleilighet, og flyttet på kort varsel, i påsken i år.

– En tøff tid for meg og kona og to små barn på to og fire år, sier Hanssen.

– Tegn forsikring!

– Fra vi for alvor begynte å kreve kjøpet hevet, tok det et snaut år før vi kunne legge husmarerittet bak oss. Det vi betalte for boligkjøperforsikringen var vel anvendte penger, for dette hadde vi aldri klart på egen hånd.

– Vi opplevde det som om prosessen ble kraftig trenert fra motpartens side. De utsatte avtalte frister, kommunikasjonen var dårlig, og de brukte mange unnskyldninger. Det ble en voldsom korrespondanse fram og tilbake. Mitt klare råd til alle boligkjøpere: Tegn boligkjøperforsikring! oppfordrer Hanssen.

– Hva nå? Tør dere tenke på et nytt huskjøp?

– Vi bor i rekkehus nå, men vil vurdere nytt huskjøp. Vi kan da ikke være så uheldig to ganger på rad, håper Hanssen.

Kommentarer til denne saken