Vil du kjøpe deg avgiftsfri elbil er det bare å finne fram lommeboka. Regjeringen vil fra 2023 innføre merverdiavgift (moms) på elbiler, men lokker samtidig med en tilskuddsordning tilsvarende momsbeløpet opp til en kjøpesum på 500.000 kroner. Det er altså først når du vil ha en bil med en høyere prislapp enn en halv million, at elbilen din reelt sett blir dyrere med de nye reglene. Dette kommer fram av regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt fram torsdag.

En bil som i dag koster 600.000 kroner blir 25.000 dyrere, som følge av 25 prosent moms på 100.000 av kjøpesummen. Men er du sugen på – og har økonomi til – en toppversjon av Porsches elbil Taycan til eksempelvis 1,7 millioner kroner, må du punge ut med ytterligere 300.000 til statskassa, og belage deg på å svi av totalt to millioner kroner før bilen står i garasjen.

At myndighetene gradvis innfører avgifter også på elbiler, er ventet. Stridstemaet er når – og hvor mye. Elbil er sjelden et rent miljø- eller verdivalg. Spørsmålet er da hvor mange av fordelene, økonomiske og andre, man kan fjerne eller redusere, før nordmenns voldsomme appetitt på elbiler avtar. Elbilforeningen er ikke uventet nådeløse i sin slakt av forslaget:

«Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak», sier Elbilforeningens generalsekretær, Christina Bu, i en kommentar publisert på elbil.no.

Andre vil mene at momsfritak for alle elbiler, uansett pris, innebærer en meningsløs «sponsing» også av luksusbilkjøp. Utfordringen som Bu i krasse ordelag påpeker er likevel reell nok. Vil vi klare å nå målet om at alle personbiler som selges i 2025 er utslippsfrie, dersom det nå blir moms på en rekke av de mest populære modellene?

Lavere driftskostnader har gjort at mange elbilkjøpere har kunnet tillate seg å kjøpe en bil med noe høyere innkjøpspris enn de ellers ville tatt seg råd til. Her i distriktene er det dessuten ikke alle som føler at utvalget av elbiler som fungerer for dem er særlig stort i det nedre prissjiktet. I grisgrendte strøk er solid rekkevidde, firehjulstrekk, god plass og tilhengerfeste viktig. Da er ikke utvalget i den fortsatt, reelt sett, avgiftsfrie prisklassen under 500.000 kroner så stort lenger.

Spørsmålet er i hvor stor grad avgiftsinnføringen vil påvirke elbilsalget. Regjeringen foreslår for øvrig ingen kutt i avgiftene på bensin og diesel, noe som ytterligere kunne ha svekket interessen for elbil.

Tiden er moden for forsiktig å fase inn avgifter på elbiler. Elbilene er blitt så gode i seg selv, at de for mange er det foretrukne valget også om man må ut med noen kroner i avgift. Utfordringen blir å finne balansegangen. Familiebiler for vanlige folk må fortsatt prises så gunstig at kjøpere vender blikket bort fra eventuell rekkevidde- og/eller ladeangst, og fokuserer på elbilens mange fordeler. Hvis ikke risikerer vi å få et aldri så lite comeback for fossildrevne biler.

Magefølelsen sier at lista for når momsen slår inn bør legges litt høyere enn regjeringen foreslår.