Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.
Statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum har definitivt ikke sett på årets statsbudsjett som en anledning til å få sving på meningsmålingene. Det står det respekt av. Men det kommer til å svi.
Det skortet ikke på skuffede ytringer i kjølvannet av regjeringens budsjettframleggelse. Kutt i taxfree-kvotene (tobakk) og fortsatt like dyr bensin og diesel, klinger dårlig her i distriktet. Men budsjettet ble angrepet fra alle kanter:
«Statsbudsjettet svikter på miljø», ytret Natur og Ungdom. Flere miljøorganisasjoner etterlyser en klarere klimasatsning. Høgskolen i Innlandet er skuffet over en bevilgning som i realiteten gir dem mindre å rutte med, når økte kostnader tas med i regnestykket. Legeforeningen er bekymret for sykehusene, og Unisef Norge mener regjeringen nedprioriterer verdens barn. Næringslivet er urolig for økt skattetrykk og økt arbeidsgiveravgift, og LO uttaler at de tror arbeidsledigheten blir høyere enn regjeringen anslår. «Bompengerekord, mindre til vei og økte avgifter på elbiler», sukker NAF. Bare for å nevne noe av responsen på budsjettforslaget.
Nå er det ingen overraskelse at regjeringen i år legger fram et budsjett de færreste spretter champagnekorken for. Vi visste at det kom til å bli krevende. Støre og Vedum har lenge varslet at mange vil bli skuffet. Eller som Støre sa til sitt eget landsstyre i september: «Vi må stå i det sammen når det blir bråk, for det blir bråk».
De lokale stortingsrepresentantene Margrethe Haarr (Sp) og Lise Selnes (Ap) formulerte seg slik i samtale med Glåmdalen etter at budsjettforslaget var lagt fram: «Dette er ikke året for de nye satsingene, slik situasjonen er i Norge og verden nå. Trygg økonomisk styring beskytter vanlige folk mot høyere og raskere renteøkninger enn nødvendig».
Og vi skjønner jo at vi ikke kan åpne vår felles lommebok på vid gap. Og at vi må prioritere Forsvaret i en tid der fred ikke lenger er en selvfølge. Men vi er bekymret for konsekvensene enkelte av regjeringens valg kan få lokalt.
Frps Tor André Johnsen, som sitter på hedmarksbenken på Stortinget, er blant dem som er hardest i sin kritikk. «Flaut og pinlig» sier han om dokumentet Trygve Slagsvold Vedum la fram torsdag. Han fyrer løs så kraftig at det nesten blir parodisk, men vi må nok gi ham rett i én av konklusjonene hans: E16-utbyggingen framstår nå nærmest komplett urealistisk å få gjennomført i overskuelig framtid. Regjeringen prioriterer allerede igangsatte prosjekter, og setter flere store, planlagte samferdselsprosjekter på vent. At det skal bli penger igjen til E16 mellom Kongsvinger og E6 i dette bildet, virker ikke veldig sannsynlig.
Vi er redd muligheten glipper. Igjen.