Drikkeflasken PULS har gått viralt på TikTok den siste tiden, som har ført til at folk har mer eller mindre hamstret den i butikkene. Dette er altså en type drikkeflaske som skal gi deg motivasjon til å drikke mer vann i løpet av en dag.

Det er derfor den blir kalt en motivasjonsflaske.

Vita på Kongssenteret er en av butikkene som selger flasken, men der er det helt tomt. Butikkmedarbeider Madeleine Nordseth forteller til Glåmdalen at det stadig er folk innom og vil kjøpe en slik.

Stor etterspørsel

– Vi har faktisk endel kunder innom som vil kjøpe, men her er det foreløpig helt tomt. Jeg kjenner ikke helt til når det kommer inn flere, men det er stor etterspørsel etter flaskene.

(saken fortsetter under bildet)

– Vi ser også at de som skal ha flasken blir ganske paffe når vi sier det er utsolgt. Det er jo forståelig, men vi trodde ikke at det var så etterspurt. Men det skal sies at det er en god ting.

Nordseth har hatt kunder innom butikken som forteller at flasken hjelper. Det er markert når man skal drikke vann på flasken, og hvor mye man bør drikke.

– Det er et godt tiltak, og den er også ganske rimelig. Butikkhyllene her i Kongsvinger er tomme, og det er også nettlageret vårt. Personlig har jeg ikke en slik flaske selv, men jeg skulle gjerne ønsket meg en, sier Nordseth og fortsetter:

– Men jeg har ikke rukket å kjøpe ennå, den blir jo bare utsolgt. Men hvis den kommer tilbake i butikk, skal jeg kjøpe den.

– Passe på at du tisser nok

Klinisk ernæringsfysiolog ved Ahus, Brita Haugum, forteller at en vanlig anbefaling er å drikke 1-1,5 liter vann i løpet av dagen.

– Det er ikke sikkert du trenger å drikke to liter vann, for du får vann igjennom maten du spiser, men det er ikke farlig å drikke den mengden heller. Noen ganger, som når du er veldig aktiv, eller det er veldig varmt, kan du også behøve mer.

Hun forklarer at et typisk tegn på at man drikker for lite vann kan derimot være at man tisser mindre enn man pleier. Det kan bety at kroppen har satt i gang mekanismer som bevarer væsken i kroppen:

– Det viktigste er at du passer på at du tisser nok, sier hun og utdyper at følelsen av å være slapp og sliten også kan være et tegn på at man drikker for lite eller er dehydrert.

Hun forteller videre at en grei huskeregel er at man drikker når man føler seg tørst. Likevel understreker hun at det kan være unntak til denne regelen, da både alderdom, sykdom og enkelte medisiner gjør at man ikke kjenner på eller har det samme behovet for væskeinntak.

Haugum forteller også at det er mulig å drikke for vann.

– Men da er det snakk om så ekstreme mengder at kroppens reguleringsmekanismer ikke lenger holder tritt.