100.000 Canal Digital-kunder har mistet en del av tilbudet

Canal Digital har sendt ut melding til sine kunder om at de mister sitt inkluderte Tidal-abonnement.

Canal Digital har sendt ut melding til sine kunder om at de mister sitt inkluderte Tidal-abonnement. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Telenor-selskapet kutter derimot ikke prisen.

DEL

Canal Digital sendte i helga ut varsel til sine kunder om at deres abonnement ikke lenger inkluderer strømmetjenesten Tidal.

– Vi ser at Tidal er populært og ettertraktet, men primært gjelder det på mobil. For å styrke T-We og TV-posisjonen ytterligere har vi revurdert tjenester og produkter som ikke passer til kjernen av det kundene er opptatt av. Derfor valgt vi å ikke forlenge med Tidal, sier pressekontakt Magnus Line i Canal Digital til Nettavisen.

Canal Digital har hatt spesialtilbud på Tidal helt siden tjenesten ble lansert under navnet Wimp. Tjenesten kom den gangen ut som følge av et tidligere samarbeid mellom blant annet Telenor, Platekompaniet og Aspiro.

Fikk ikke kjøre videre: – Her var det ikke mulig å måle noe mønster 

Pressekontakt Magnus Line i Telenor. Martin Fjellanger Telenor

Tjenesten har senere byttet eier flere ganger, og ble sist solgt fra mediekonsernet Schibsted til en gruppering ledet av den amerikanske rapartisten Jay-Z.

Rundt 100.000 aktive brukere – ingen prisreduksjon

Fjerning av tjenesten fra Canal Digitals T-We-abonnement rammer rundt 100.000 av deres kunder. Selskapet vil ikke ut med nøyaktig tall.

Disse kundene har nå fått tilbud et velkomsttilbud der de får gratis bruk i tre måneder, hvorpå de etter dette får halv pris.

Telenor har derimot ikke planer om å gi kundene prisreduksjon samtidig som de kutter i tilbudet:

– Vi har investert betydelige millionbeløp i godt innhold. Vi har blant annet fått på plass nye filmer fra Paramount+, sportstilbudet fra Viasport med Champions League, prisvinnende serier, barneinnhold fra Disney og egen app for Apple TV 4 og 5. I tillegg blir T-We fortløpende oppdatert med nytt innhold. I sum forsvarer det vi tilbyr prisbildet slik det er nå. Vi ser hele tiden på hva kundene betaler opp mot innholds- og TV-pakken de får, og kan aldri utelukke prisendringer. Om kort til kommer det nyheter både på innholdssiden og i brukervennlighet, så publikum har mye å se fram til, sier Line.

En tjeneste i motgang

Tidal/Wimp var en tidlig pioneer på streamingmarkedet, og har spesielt utmerket seg ved å satse hardt på en tilleggstjeneste med høyere lydkvalitet.

Likevel har de slitt i konkurransen med Spotify, og etter hvert Apple Music, Pandora og andre streamingtjenester.

I motsetning til sine hovedkonkurrenter har ikke Tidal offentliggjort abonnementstall siden starten av 2016. Da var det betydelig usikkerhet om selskapet hadde 1,2 eller 3 millioner brukere. Det er betydelig mindre enn konkurrentene.

Artikkeltags