Gå til sidens hovedinnhold

Brått ble veien mye lengre

Det politiske flertallet i Ullensaker mener de har nok motorveier rundt Jessheim. Det kan få store konsekvenser for E16-planene.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ullensaker kommunestyre vil ta vare på naturen rundt Jessheim, og slår fast at motorveistrekningen fra Nybakk til Kløfta må gjenbrukes dersom E16 skal ferdigstilles.

Les også: Vi skal ikke ha motorvei

Og med det ble veien fram til en komplett motorvei fra Kongsvinger til E6 brått mye lengre.

Det hjalp ikke at ordførerne i Kongsvinger, Sør-Odal og Nes i en felles henvendelse til Ullensaker kommune ba om at man fullfører arbeidet med å kartlegge traseene før man låser seg til en løsning. Ei heller at 7Sterke-leder Chris Samways advarte om at man står i fare for å skusle vekk den beste muligheten vi har hatt på 50 år til å ferdigstille veien. Det politiske flertallet i Ullensaker vil ikke ha ytterligere en motorveistrekning gjennom kommunen.

Det er beklagelig at Ullensaker kommunestyre landet på dette standpunktet. Bare Frp og KrF stemte imot allerede nå å låse seg til Nybakk-Kløfta-parsellen. KrFs Lise Kragset Furuset undret seg over hvorfor man i en så viktig sak går bort fra prinsippet om å ha alle fakta på bordet før man bestemmer seg. «Hvorfor kan vi ikke vente», spurte hun. Ja, hvorfor måtte egentlig dette landes nå, halvannen måte før utredningen er ferdig?

Vi er enige med KrF og Frp i denne saken. Så langt ut i prosessen framstår det underlig å konkludere for en liten bit av totalen, kort tid før utredningen er klar. Nye Veier har så langt vært tydelige på at nye E16 må møte E6 lenger nord for å gi maksimal samfunnsøkonomisk gevinst. At Ullensaker allerede nå låser seg til dagens trasé inn mot E6 vil i beste fall komplisere prosessen, i verste fall skyves prosjektet nok en gang ut i evigheten.

Vedtaket i Ullensaker åpner riktignok for at kommunen kan endre syn dersom det i det videre utredningsarbeidet kommer fram tungtveiende ny informasjon. Så er spørsmålet hva som er tungtveiende nok? Holder det at standpunktet fører til at veien ikke blir bygd, mon tro?

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.