Almanakken på vei tilbake? Folk i 30-åra kjøper mest

Lite almanakker igjen: Etter hvert som det er blitt utsolgt har hyllene blitt fylt opp med andre bøker bak Tove Fjeld, butikksjefen på ARK på Kongssenteret.

Lite almanakker igjen: Etter hvert som det er blitt utsolgt har hyllene blitt fylt opp med andre bøker bak Tove Fjeld, butikksjefen på ARK på Kongssenteret. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Almanakk, sjuende sans, avtalebok. Salget av disse stupte på begynnelsen av 2000-tallet, men nå melder flere lokale butikker at den er i ferd med å få en ny vår.

DEL

– Vi har igjen merkbart mindre nå enn vi hadde på samme tid i fjor, forteller Solveig Damlien, butikksjef hos Notabene på Skarnes. Dette bekreftes av butikksjefene i flere av distriktets bokhandler.

Almanakker i alle aldre

I utgangspunktet er det ikke store forskjeller mellom aldersgruppene, og kjøperne er i alle aldre. Hanna Ehlander, butikksjef på Norli Årnes peker likevel på en gruppe som skiller seg ut.

– Den gruppa som kjøper flest er nok 35–40 og litt oppover.

Damlien på Skarnes kan fortelle at det er en gruppe som skiller seg ut i andre retningen.

– Det er nok de unge, vi selger ikke noe særlig til de under 25. Over det er det ganske jevnt fordelt utover.

Tove Fjeld, butikksjef på ARK Kongsvinger anslår at de fleste som kjøper hos henne er rundt 40 år og litt oppover, men at de yngste er elever på videregående. Hun er også klar på at det ikke er forbeholdt de eldste å benytte seg av en sjuende sans.

– Det er klart at vi selger endel almanakker til eldre, men de skiller seg nok ikke ut. Det er hele spennet fra studenter til de godt voksne.

– Sikrere enn mobil

Fjeld forteller at det ikke er uvanlig at folk langt på vei lager seg arkiver av almanakker fra flere år tilbake.

– Det gjør at de kan gå tilbake og se på hva de har gjort tidligere, og når. Det er lettere enn å gjøre på mobil, og man kan være litt mer detaljert i notatene, sier hun. Likevel spiller kalenderfunksjonen på mobilen en rolle i også hennes liv.

– Om jeg har noen avtaler som jeg skal huske, som tannlege- eller frisørtime, så er det greit å legge det inn på telefonen slik at det kommer opp en påminnelse så jeg skal huske det, innrømmer hun. Likevel er det først når det står i almanakken at hun er trygg på at hun har notert det.

– Det er noe med det. Vi er redde for at vi mister telefonen, eller at den går i svart eller at noe i det hele tatt skal skje med den, sier Fjeld.

– Det, også er det lettere å få oversikt i ei bok enn på en liten skjerm.

Begrenset med variasjon

Den klassiske svarte eller brune almanakken er nok fortsatt den mest populære varianten. Selv om det finnes varianter med mer farger og temaer som strikking, så er størrelse kanskje et vel så viktig spørsmål for folk.

– Det er nesten som at folk vil ha små almanakker når jeg har store og motsatt, vitser Fjeld og legger til at det avgjørende for valg av almanakk er hvordan den skal brukes.

– Noen vil jo ha en liten avtalebok som de kan ta med seg overalt og ha i ei lita veske, men noen har jo med seg hele livet sitt i veska og kan da også notere ned hele livet i avtaleboka.

Færre får fra fagforeninga

– Det har vært endel som har kommet innom og fortalt at de tidligere har fått avtalebok tilsendt, men som i år har måttet ta turen ut for å kjøpe selv, sier Fjeld. Nå begynner utvalget å bli tynnet kraftig ut.

– Det begynner å bli ganske lite igjen i hyllene med avtalebøker nå, viser hun.

Hun har også blitt utsolgt for omslag til filofaxer, så også alternativene går det unna på.

Damlien hos Notabene på Skarnes bekrefter at også de har fått den tilbakemeldingen fra endel kunder.

– Tidligere har det vært vanlig at folk får tilsendt almanakker fra fagforeninger eller forretningsforbindelser, men i år forteller mange at dette har uteblitt. Det gjør at vi har igjen merkbart mindre av almanakker enn på samme tid i fjor. Det begynner å bli tomt.

Stabilt nasjonalt

– Vi opplever at markedet er veldig stabilt, nedgangen fra tusenårsskiftet har stoppet opp, forteller Hans Olav Hoff, administrerende direktør i Almanakkforlaget og legger til at de siste tre årene har holdt seg stabile. Han forklarer at det ikke er uvanlig at det varierer mellom hvor det selges mye og lite fra år til år. Selv om han ikke tror det er en trend at etterspørselen vil øke nasjonalt, har han en teori på hvorfor folk velger papiralternativet til kalenderen på mobiltelefonen.

– Det er en trend på endel områder, at folk velger seg papir som en «digital detox».

Hos konkurrenten, Grieg Kalenderbokforlag, kan salgssjef Geir Paulshus også fortelle at fallet har stoppet opp og at tallene nasjonalt har holdt seg stabile de siste årene. Han forteller at trendanalyser og -seminarer han har vært på viser en tendens om at papir er på vei tilbake som trend.

– Det er en trend at folk vil skrive og går tilbake til fyllepenn, papir og nå kanskje også kalenderbøker og almanakker.

Nyhetsbrev fra Glåmdalen

Abonnér på Glåmdalens nyhetsbrev og få alle dagens viktigste nyheter rett i mailboksen hver kveld.

Da får du også oversikt over hva som skjer i kveld.

 

Artikkeltags