Med grønn ledning mener Slettan selvsagt motorvarmerledningen.

Sammen med batteriladeren er dette de to viktigste tiltakene for å ha en bil som fungerer godt vinterstid.

Første bud

I morgentimene denne uka, akkurat i de tider folk flest drar på jobb, har det vært godt under 30 minusgrader mange steder i Nord-Østerdal. Flere steder har sågar opplevd temperaturer under 40 minusgrader. Da er det hardt å være bil, men det finnes metoder som gjør kjøreturen bedre for både bil og fører, ifølge Axels Slettan ved Mila Bil AS på Tynset.

– Første bud er å bruke motorvarmer, sier Slettan til Østlendingen.

Han mener den gode, gammeldagse typen som plugges i veggen er den soleklart beste. Tommelfingerregelen er å la motorvarmeren stå i én time for hver tiende minusgrad. Minus 30 grader betyr tre timer med motorvarmer. I tillegg bør bilen stå og gå noen minutter før den kjøres.

– Det finnes motorvarmere og ekstravarmere som går på bensin eller diesel, men vi anbefaler ikke disse. De tapper strøm fra bilens batteri, noe som er uheldig når det er skikkelig kaldt, forklarer Slettan.

– Dernest er det å ha et godt batteri som er fulladet. Da skal det mye til før folk ikke får start. 

Han presiserer at bilen naturligvis vil være tyngre å starte og stivere å kjøre når temperaturen kryper nedover. Det er uunngåelig.

– Folk oppi her har ikke mye problemer i kulda. Stort sett er det batteriet som er synderen. Denne uka har vi hatt én bil hvor filteret har fryst, forteller Slettan.

Et system som gjør bilholdet vesentlig enklere, er et kombisystem som lader batteriet og varmer kupeen samtidig som motoren blir varmet. Dermed blir alle nødvendige funksjoner dekket ved å plugge støpselet til motorvarmeren i kontakten. Ellers finnes et utall forskjellige systemer i ulike prissegmenter. Slettan installerer dem alle, alt etter kundens ønsker. Prisene for ferdig montert motorvarmer starter rundt 4000 kroner.

De tilreisende

Slettan mener at lokalbefolkningen stort sett har motorvarmer i sine biler, og at de fleste er kjent med å kjøre bil under kjølige forhold. De tilreisende har visstnok ikke samme erfaring.

– Det ringer stadig hyttefolk, særlig nå under Rørosmartnan og vinterferiene, som ikke får start. Da spør vi alltid om de har brukt motorvarmer, men det vet de nesten ikke hva er, sier Slettan lattermildt.

I tillegg forklarer han at dieselblandingen kan være et problem når folk kommer kjørende fra mildere strøk. Vinterdieselen i Nord-Østerdal er visstnok bedre egnet på kalde dager enn den vi finner andre steder, som rundt Oslo.

– Hvis du kommer hit med diesel fra Oslo, fryser både filter og rør fortere, forklarer Slettan.

Han anbefaler derfor folk å fylle diesel når de ankommer regionen, samt å skifte dieselfilter hver høst. Det siste punktet gjelder også lokalbefolkningen. Å kjøre med mye drivstoff på tanken for å unngå kondens er også et punkt han framhever. I tillegg vil service én gang i året forhindre mange problemer vinterstid.

– Ta service på bilen! De som har jevnlig vedlikehold har mindre problemer, så enkelt er det, sier Slettan.

Skal vi tro verksmesteren finnes det penger og frustrasjon å spare på å følge de enkle punktene han har lagt fram.

– Det koster å ikke komme seg på jobb!