Forbrukerrådet advarer mot dorullselger

ADVARER: Får du et lass med doruller bør du ikke betale.

ADVARER: Får du et lass med doruller bør du ikke betale. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

OSLO: Forbrukerrådet advarer mot dorullselskapet Dragro Norway etter at de har mottatt over 60 henvendelser fra forbrukere som ikke har bestilt varene.

DEL

50 henvendelser kom i fjor, og i løpet av årets tre første virkedager har ytterligere 16 misfornøyde dorullmottakere tatt kontakt med Forbrukerrådet.

Så sent som onsdag kveld advarte politiet flere steder mot dorullsvindel.

– Forbrukerne forteller at de for eksempel har fått levert et lass doruller og kjøkkenpapir med en regning. Problemet er at de aldri har bestilt dette. Likevel velger mange å bare betale, siden de er redde for inkasso og betalingsanmerkninger.

– Vårt budskap er: Ikke betal, sier Ingeborg Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har oppfordret Forbrukerombudet, som har ansvarlig tilsyn på området, til å se nærmere på Dragro.

Sjef for Dragro Norway, Torry Drange, innrømmer overfor VG at det har vært uheldige salg i perioden før jul. Drange mener det har «skjedd en del feil.»

– Det var noen selgere som ble overivrige, det ble en intern konkurranse og det gikk over styr. Men vi kommer ikke til å kreve penger av folk som ikke har bestilt, og heller ikke av folk som angrer på bestillingen de har gjort, sier Drange til avisa.

Både Sør-Vest og Finnmark politidistrikt advarte onsdag mot bedragerier som involverer dopapir. Flere steder i landet har eldre blitt krevd for penger for dopapir, som er satt utenfor husene deres.

Artikkeltags