Fredag lanserer DNB sin neste storsatsing på mobil

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

(Avisa Nordland) Vipps, appen som skulle gjøre det enkelt å gjennomføre vennebetaling, har blitt en enorm suksess i Norge. Og er i ferd med å bre om seg både på netthandel og i fysiske butikker.

LES MER: Nå kommer nye Vipps

Og fredag lanserer DNB sin neste storsatsing på mobil. Denne gangen er det det motsatte av betaling det handler om: Sparing.

Som også er navnet på appen.

- Nettbankbruken i Norge har ligget helt stabil de siste årene, men etter at vi lanserte mobilbank, så har vi sett at bruken har eksplodert. Vi har nå dobbelt så mange brukere på mobilbanken som den vanlige nettbanken, og vi ser klart og tydelig at folk ønsker å ha banktjenestene i lomma, sier konserndirektør Trond Bentestuen for DNBs personmarked til Side3.

Den nye appen kombinerer en del av funksjonene du allerede finner i nettbanken (for eksempel "Morsom Sparing"), med et langt eklere brukergrensesnitt som gjør det omtrent like enkelt å spare til en spesifikk hendelse - som det er å investere pengene i aksjer og fond.

Side3 har vært med på en lukket betatest av appen, og vi tuller ikke når vi sier at vi etter fire minutter med appen hadde investert 7000 kroner i to forskjellige aksjefond. (Nettavisens journalister har forbud mot investering i enkeltaksjer.)

- Vårt mål med appen er kanskje ikke først og fremst de som har et veldig bevisst forhold til sparing, men å få med alle - uansett hvor mye de har mulighet til å spare. For vi vet at det å spare er veldig viktig, enten det handler om å bygge opp egenkapital til egen bolig, bygge opp en buffer for når kjøleskapet går i stykker - eller spare til for eksempel ferie, sier Bentestuen.

Appen åpner for å sette opp forskjellige sparemål. For eksempel kan du si at du neste sommer har planer om å reise på dyr ferie, som koster 20.000 kroner. Da regner appen ut hvor mye du må spare hver måned, og gir deg også mulighet til å automatisk sette av penger ved kortbruk eller «avrunding» ved regningsbetaling.

Bankene utfordres av Facebook og andre giganter

Du har kanskje lagt merke til at det skjer mye med banktjenester og apper for tiden. Blant annet gikk en nærmest samlet banknæring i Norge inn i felles eierskap om Vipps. Bakgrunnen for dette er at bankene nå bedriver en svært aktiv posisjonering før årsskifte.

Fra nyttår tvinger EU bankene til å åpne opp systemene sine for konkurrenter gjennom det som så kryptisk heterBetalingstjenestedirektivet (PSD2). Dette er instrukser som har som mål å styrke konkurransen i bankmarkedet på tvers av landegrenser, og betyr at andre banker og teknologiselskaper skal få tilgang til kundeinformasjon.

- Hvis vi ser på Vipps-historien, så er den åpenbart muliggjort fordi det nå er teknologisk mulig å gjennomføre, men historien har også et bakteppe knyttet til konkurranse og det regulatoriske. Det er ingen tvil om at det er et driv mot det jeg kaller «open banking», og det betyr større konkurranse om kundene, og større konkurranse om å vinne kundens gunst. Det er det vi forsøker å gjøre med Vipps, men også nå Spare.

Artikkeltags