– Milepæl for Glåmdalen

Jubel: Ansvarlig redaktør Thor Sørum-Johansen og Anna K. Ekre (fra venstre), Ingvill B. Lia, Henrik Holter, Heidi S. Løken, Maren H. Andersen, Henning Danielsen, Terje Sundby, Morten Sand, Martha-Lill Nordby Hansen og Lars Fogelstrand i Glåmdalen kan juble over vekst i antallet abonnenter. bilder: jens haugen

Jubel: Ansvarlig redaktør Thor Sørum-Johansen og Anna K. Ekre (fra venstre), Ingvill B. Lia, Henrik Holter, Heidi S. Løken, Maren H. Andersen, Henning Danielsen, Terje Sundby, Morten Sand, Martha-Lill Nordby Hansen og Lars Fogelstrand i Glåmdalen kan juble over vekst i antallet abonnenter. bilder: jens haugen

Artikkelen er over 3 år gammel

KONGSVINGER: Ansvarlig redaktør Thor Sørum-Johansen og hans stab kan juble over opplagsvekst for lokalavisa.

DEL

– Forrige gang opplaget økte var helt tilbake i 2001, opplyser Sørum-Johansen, og kaller det en milepæl.

Nå gleder den ansvarlige redaktøren og daglige lederen i Glåmdalen AS seg over at lokalavisa denne uka har 13.781 betalende abonnenter. Dette er 46 flere enn tilsvarende uke i fjor.

– En stor inspirasjon til å jobbe med å forbedre oss ytterligere. Vi har god oversikt over hva som treffer våre lesere, og bruker denne informasjonen hver dag for å lage journalistikk som interesserer våre lesere, forklarer Sørum-Johansen.

Opplagsøkningen skyldes flere digitale abonnenter. Sjefen i mediehuset i Kongsvinger forteller at man gjennom hele året har vi hatt en god vekst på dette området.

Ved inngangen til 2016 hadde Glåmdalen 674 rene digitale abonnenter, nå har antallet økt jevnt og trutt til 1596.

Lokalavisa har tre typer digitale abonnement. Komplett med papiravis seks dager i uka og full digital tilgang, kun digitalt abonnement og digitalt abonnement med papiravisa fredag og lørdag.

I Amedia-konsernet, som består av Glåmdalen og 61 andre abonnementsaviser over hele landet, passerer man i disse dager 100.000 rene digitale abonnenter.

Satser digitalt: Konstituert nettleder Martha-Lill Nordby Hansen og Thor Sørum-Johansen.

Satser digitalt: Konstituert nettleder Martha-Lill Nordby Hansen og Thor Sørum-Johansen.

Og den digitale veksten er blitt stadig viktigere.

– Annonseinntektene har falt med flere millioner kroner i året for Glåmdalen. Allerede nå ser vi at abonnementsinntektene er høyere enn annonseinntektene.

– Vi må ta betalt for å kunne ha journalister som reiser rundt i et stort dekningsområde og lager kvalitetsjournalistikk, påpeker Sørum-Johansen.

Glåmdalen AS har nå 25,5 årsverk. I salgsavdelingen er det seks årsverk, de øvrige er journalister, vaktsjefer og i ledelsen.

– Kan den digitale utviklingen føre til at det blir færre dager med papiravis?

– Vi har fortsatt mange som abonnerer på papiravisa, og den kommer til å leve i mange år framover. En diskusjon om antall utgivelsesdager kan derimot komme de nærmeste årene, varsler redaktøren.

Selv om det er tøffe tider i mediebransjen med annonsesvikt og oppsigelser, kunne Glåmdalen AS vise til en omsetning i 2015 på 85,6 millioner kroner og driftsresultat på 9,1 millioner kroner.

Artikkeltags