Anna Katarzyna Kurantkiewicz kommer opprinnelig fra Polen, men bor i dag i Kongsvinger sammen med sønnen sin. Da hun var liten ble familien splittet. Hun mistet derfor kontakten med søskenene sine. De var 18 søsken i familien.

– Min søster Ewa ble adoptert bort til en annen familie da hun var to år gammel. Etter litt slektsforskning fant jeg henne igjen, og jeg skulle nå møte henne for første gang på 32 år. Skuffelsen var enorm da søsteren ble stående igjen på flyplassen i Polen.

Norwegian opplyser at de varslet Ewa om kanselleringen allerede 20. mai, men Anna sier hun ikke har mottatt noen slik e-post. Se hele svaret fra Norwegian nederst artikkelen.

Familien til Kurantkiewicz hadde dårlig råd, og det var en medvirkende årsak til at familien ble splittet opp. Hun sier til Glåmdalen at det har vært tøft ikke å få møte familien på så mange år, deriblant søsteren Ewa.

Anna forteller at hun lenge hadde planlagt at søsteren skulle komme til Norge, og denne helgen skulle det faktisk skje.

– Det var en lang prosess å overtale henne, men endelig klarte jeg det. Fredag 2. juli skulle jeg møte henne på Gardermoen, sier Kurantkiewicz.

Uventet vending

Kurantkiewicz hadde bestilt reisen til søsteren og kjæresten hennes med Norwegian.

Søsteren hennes møtte opp, sammen med kjæresten på flyplassen i Warszawa, pakket og klare til å reise til Norge. På flyplassen ble de orientert om at flyet var kansellert.

– Jeg fikk bare en melding fra Ewa hvor det sto «flyet går ikke». Jeg trodde hun bare tullet. Men det viste seg dessverre å være sant. Jeg ringte henne, og hun hadde snakket med ansatte på flyplassen som sa at Norwegian-flyet ikke gikk til Norge i dag.

– Jeg ble veldig lei meg. Jeg hadde gledet meg veldig til dette besøket. Jeg var helt på gråten.

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian Air Shuttle, Eline Hyggen Skari, forteller dette til Glåmdalen:

– Med bakgrunn i den usikre situasjonen har vi kontinuerlig måttet tilpasse vårt rutetilbud basert på etterspørsel, og beklager de ulemper dette har medført for passasjeren. Det ble sendt e-post med informasjon om kansellering for flyvningene til kunden 20. mai 2021, og kunden er blitt refundert for reisen i sin helhet den 4. juli, men det kan ta noen dager før transaksjonen går igjennom.

– Med den pågående pandemien og den uforutsigbarheten som har preget samfunnet, har vi hele tiden forsøkt å gjøre det enda tryggere for våre kunder å bestille en reise, og har tilbudt gratis ombooking dersom de ønsker å bytte reisedato på både innenlands- og utenlandsreiser i en periode. Skulle reisen bli kansellert i sin helhet kan kundene enten endre reisen til et senere tidspunkt eller få full refusjon. I dette tilfellet har kunden blitt refundert, sier Skari.

Anna har nå ordnet med nye billetter, slik at søsteren kan komme til Norge i midten av august